Byrådet sætter ord på fokusområder for folkeskolerne

90 procent af Furesøs skolebørn trives i deres folkeskole. Nu sætter byrådet ord på de kommende indsatser for at løfte trivslen og læringen endnu mere. Foto: Furesø Kommune.

Furesø Byråd har sat fokus på at endnu flere børn kan trives og lære i de lokale skoler. Målet er at styrke skolens faglige og sociale fællesskaber skal i endnu højere grad end i dag give mulighed for trivsel, fordybelse og alsidige tilgange til læring.
De stigende udgifter til specialområdet har de seneste år lagt yderligere pres på folkeskolerne. I Furesø har der været fokus på at skabe nye måder at gå i skole på, så de skoletrætte også kommer igennem.
Undersøgelser viser, at knap 90 procent af børn og unge i Furesøs folkeskoler er i høj trivsel. Furesø Kommune bruger ca. 32 % af økonomien på skoleområdet på de 6,5% af eleverne, der er visiteret til specialtilbud.
Nu har Furesø Byråd færdigbehandlet et visionspapir, som viser, hvad der skal fokus på i de kommende år, så endnu flere børn kan trives og lære i deres lokal skole.
Udvalgsformand Muhammed Bektas (A) sætter ord på:
– Langt de fleste børn og unge i Furesø trives og har det godt. Men vi oplever også her i Furesø, at flere børn og unge har brug for hjælp. De indsatser, vi sætter i gang nu, handler ikke om at spare penge. Tværtimod. Vi vil investere i vores skoler og fritidstilbud, så flere børn og unge kan trives i de nære fællesskaber. Handleplanen skal gennemføres i et tæt samarbejde med forældre, skolebestyrelser lærere og pædagoger og komme alle børn til gavn, siger Muhammed Bektas (A), formand for Børn og Skole i en pressemeddelelse fra Furesø Kommune.
Her fremgår det, at følgende skal styrkes.
Skolehverdagen skal tilrettelægges, så der er mulighed for at deltage i små og store fællesskaber, hvor rammer og undervisning imødekommer børnenes forskellige behov.
Der skal arbejdes med indsatser såsom bedre overgang mellem dagtilbud og skole, undervisning med to fagprofessionelle og kompetenceudvikling, så de fagprofessionelle har viden og ressourcer til fortsat at møde børn og unge med omsorg, empati og nysgerrighed.
Det glæder næstformand for udvalget, Anders Medum-Groth (B):
– Vi har et godt udgangspunkt for de kommende års indsatser. Furesøs skoler og FFO’er har dygtige og dedikerede medarbejdere og ledere. Vi skal inddrage deres erfaringer med, hvad der virker ift. børns og unges trivsel, læring og dannelse og i samarbejde skabe mulighederne for at gøre mere af det, siger Anders Medum Groth (B) i pressemeddelelsen som også lader de lokale organisationsforpersoner komme til orde.
– At styrke folkeskolen – det er den rigtige vej at gå. Jeg er rigtig glad for de politiske signaler om viljen til at investere i Furesøs skoler, særligt de dele, der handler om kompetenceudvikling og flere fagprofessionelle. Og så er jeg tilfreds med Byrådets opmærksomhed på, at det tager tid at omstille folkeskolen. Det giver en tryghed for elever, forældre og lærere, siger Louise Brandt, der er fællestillidsrepræsentant for Furesøs lærere.
– Der er behov for at justere den hverdag, børn og unge møder i skolen, for at flere kan komme til at trives. Det kræver investeringer i kompetenceløft og flere medarbejdere, for at vi kan lykkes med at styrke hverdagen for børnene – på tværs af skole og FFO, siger Jane Hanson, der er fællestillidsrepræsentant for Furesøs pædagoger.

Del nyhed

Facebook
Reddit
Twitter
LinkedIn
Pinterest

Seneste nyheder

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *