Af Sarah Brandt-Kofoed, kandidat for Venstre Furesø, skolebestyrelsesmedlem på Lille Værløse Skole og medstifter af Venstres Familiepolitiske Netværk
På Lille Værløse Skole har elevrådet sagt nej til forslaget om at flytte mødetiden i udskolingen éntime senere. Ikke fordi de ikke vil have søvn, men fordi de vil have tid til fritidsjob, sport og foreningsliv, når skoledagen er slut. Det valg siger noget vigtigt om, hvordan vi bør diskutere skolen: med udgangspunkt i virkeligheden. I hver skolebestyrelse.
Argumenterne for senere mødetider er sympatiske, misforstå mig ikke, for der er gode erfaringer med at have senere mødetid i udskolingen. Unge har en naturlig tendens til at være B-mennesker, og mange føler sig først trætte sent på aftenen.
Erfaringer fra Th. Langs Skole og Islev Skole viser, at det er muligt at indhente undervisningstimerne fra den sene mødetid på andre tidspunkter, fx gennem skoleudflugter eller ved små justeringer i pauserne. Evalueringerne fra de skoler viser, at eleverne bliver mere opmærksomme, lærer bedre og trives socialt. Det giver energi og overskud, der smitter af på både klassefællesskabet og motivationen.
Jeg forstår godt, at det kan være attraktivt at tage politiske beslutninger på vegne af alle skoler, men da overser vi noget helt centralt: lokal frihed.
Som byrådskandidat for Venstre mener jeg, at skolebestyrelserne skal have rammerne og ressourcerne til selv at beslutte, hvilken skole de vil være, også, om de vil lave sene mødetider for udskolingen. Det skal være fundamentalt forankret, at alle stemmer i en skolebestyrelse høres, når der skal tages beslutninger på en skole. Erfaringer fra Holbæk Kommune viser, at frisatte skoler giver gladere børn, mere tilfredse forældre og motiverede lærere og ledere. Når skolerne sættes fri, handler det om at lede, ikke styre. At løfte politikerne længere væk fra deltaljerne.
Det er min vision, at Furesø Kommune afsætter de rette rammer og ressourcer til, at skolebestyrelserne kan handle frit. Når eleverne, lærere og forældre får ejerskab over deres skole, kan både trivsel og læring styrkes.
For kun når vi viser tillid til dem, der står midt i hverdagen, kan vi skabe en folkeskole, hvor beslutningerne bliver truffet tæt på eleverne, lærerne og forældrene, og med respekt for det lokale fællesskab i egen kommune. At vi passer på de mange små fællesskaber i det store fællesskab.
For måske er det netop det, at eleverne på Lille Værløse Skole allerede har vist os: At ansvar, frihed og virkelighedens hverdag hænger uløseligt sammen.







