
Furesø Byråd vedtog den 27. maj en model for Juniormesterlære, der skal give eleverne i Furesø mulighed for at skifte bøger og computer ud med undervisning i en virksomhed to dage om ugen.
Juniormesterlære er en del af Folkeskolens Kvalitetsprogram, som blev vedtaget af folketinget i december 2024, og det er op til kommunerne at aftale en lokal model. Den model, som Furesø Kommune netop har vedtaget, er udarbejdet i et tæt samarbejde mellem virksomheder, skoler, uddannelsesvejledere og elever og giver adgang til erhvervsuddannelserne.
I lovgivningen åbnes der for at elever i juniormesterlære kan samles i én klasse centralt eller fortsætte i fællesskabet i deres stamklasse. Der er også mulighed for at vælge, om eleverne skal modtage praktisk undervisning på en erhvervsskole eller i en virksomhed.
I Furesø Kommune er aftalen at eleverne bliver i stamklassen for at bevare tilknytningen til fællesskaberne der – og der aftales praktik i en virksomhed.
– Eleverne får gode muligheder for at skabe en anderledes skolehverdag med det her. Vi har et stort fokus på stærke fællesskaber, og vi ser det her som en mulighed for at tilbyde praksisrettede forløb til elever, der ønsker det – og samtidig lade eleverne blive i deres klassefællesskaber. Det er en rigtig god model, som vi allerede oplever interesse for, siger Muhammed Bektas (A), der er formand for det politiske udvalg Børn og Unge.
Anderledes rammer for læring
Elever i Juniormesterlære får et skema med færre timer i skolen. Der er fokus på dansk og matematik med mulighed for at tilvælge andre fag fx et sprog. Den del af undervisningen, som foregår i en virksomhed, tilrettelægges i samarbejde mellem skole, virksomhed og elev ud fra elevens ønsker og muligheder.
Juniormesterlære-ordningen træder i kraft fra skoleåret 2025-2026. Elever i kommende 8. eller 9. klasse kan allerede nu henvende sig til skolen for at høre mere om ordningen og de muligheder, den giver for en mere praksisrettet skolegang.
Elever, der ønsker at komme i Juniormesterlære, kan kontakte deres egen skole.