![](https://altomfuresoe.dk/wp-content/uploads/2024/12/Jesper-Glyb-og-Soeren-Kisum3.jpg)
Fra august 2025 kan elever i 8. og 9. klasse komme i juniormesterlære i lokale virksomheder. Det er et stort skridt i forhold til at skabe en anderledes skolegang for unge i Furesø.
En hurtigt arbejdende arbejdsgruppe under Furesøs Erhvervskontaktudvalg (EKU) fremlagde den 4. december 2024 otte anbefalinger til, hvordan det fremtidige samarbejde mellem Furesøs virksomheder og skoler kan være. Baggrunden er et lokalt ønske om øget fokus på erhvervspraktik og samtidig møde de nye initiativer i folkeskolens kvalitetsprogram, der forventes vedtaget som lov i 2025.
Det har ført til, at der fra august 2025 indføres juniormesterlære i lokale virksomheder. Samarbejde og relationer mellem virksomheder og skoler er nøglen til, at flere elever kan stifte bekendtskab med Furesøs virksomheder.
Det fortæller Jesper Glyb, direktør i Hareskov Elektric, der sidder i arbejdsgruppen og i EKU:
– Vi har haft nogle meget konstruktive drøftelser i arbejdsgruppen. Vi ønsker at styrke samarbejdet og få flere unge mennesker ind i virksomhederne. For mig er det vigtigste i anbefalingerne, at samarbejdet bygger på direkte og personlig kommunikation mellem skoler, virksomheder og erhvervsnetværk. En god og personlig dialog gør det nemmere at sige ja, når en skole eller et ungt menneske henvender sig, fortæller Jesper Glyb.
Snedkervirksomheden Spekta AS har gode erfaringer med praktikforløb. Direktør Anders Engelbrecht ser juniormesterlære som en videreudvikling. Ordningen vil være en ny måde at gå i skole på, hvor eleven arbejder i en lokal virksomhed en til to dage om ugen i 8. og 9. klasse.
– Vi har allerede unge i særlige praktikforløb hos os. Jeg ser et stort potentiale i at bruge erfaringerne fra de forløb til at udvikle den nye juniormesterlære-ordning. Det handler jo om elevernes trivsel og læring. Og vi oplever, at eleverne er supermotiverede for at bidrage til virksomhedens daglige opgaver, forklarer Anders Engelbrecht.
I det nationale kvalitetsprogram skal kommuner vælge, om de vil samle elever, der har brug for en anderledes skoledag, i særlige klasser, og om den en- til todages praktiske undervisning om ugen skal foregå på en ungdomsuddannelse eller i en virksomhed. Arbejdsgruppen anbefaler, at eleverne bliver i deres fællesskaber på deres vanlige skole, og at den praktiske undervisning foregår i en lokal virksomhed.
Borgmester Ole Bondo Christensen (A) ser frem til samarbejdet.
– Der er et stort engagement hos vores lokale virksomheder til at tage flere erhvervspraktikanter. Gennem et tæt samarbejde kan vi skabe en anderledes skolehverdag med deltagelsesmuligheder for alle. Samtidig styrker det virksomhedernes muligheder for at få øje på de unges potentiale og på længere sigt at få kvalificeret arbejdskraft. Det er en ren win-win. Jeg er glad for, at vi nu har fået helt konkrete anbefalinger til, hvordan vi kan gribe opgaven an, siger Furesøs borgmester Ole Bondo Christensen (A).