8,5 ton fliser fik nyt liv ved børnecenter

Vestforbrænding har givet 8,5 ton betonfliser videre. Nu er de forotv ved Espebo Børnecenter. Pressefoto.

Gamle fliser fra genbrugsstationerne i Farum og Værløse blev til ny belægning ved Espebo Børnecenter.
Vestforbrændings fokus på genbrug nåede et nyt niveau, da det lykkedes at genbruge 8,5 ton betonfliser, som blev indleveret på blandt andet Farum og Værløse Genbrugsstation.
Betonfliserne er blevet genbrugt som ny belægning ved Esbebo Børnecenter i Furesø. I alt har 8,5 ton fliser – svarende til 43 kvadratmeter – fået nyt liv i det kommunale anlægsprojekt.
Fliserne er indsamlet som led i et forsøg, hvor Vestforbrænding gennem 2025 har taget imod brugbare betonfliser på 10 genbrugsstationer i oplandet.
Mange af de materialer, borgere afleverer på genbrugsstationerne, kan stadig bruges. I stedet for at blive kasseret er fliserne blevet sorteret, opbevaret og sendt videre til et nyt anlægsprojekt i Furesø.

Fra genbrugsstation til nyt anlægsprojekt
Når eksisterende byggematerialer bruges igen, reduceres behovet for at producere og transportere nye materialer.
Anlægsprojektet er et eksempel på, hvordan genbrugsmaterialer fra genbrugsstationer kan indgå direkte i kommunale bygge- og anlægsprojekter.
– Vi kan se, at mange byggematerialer, som borgerne afleverer, stadig har værdi. Når vi samler dem ind systematisk, kan de bruges i nye projekter i stedet for at blive til affald, siger Stig Nielsen, genbrugschef i Vestforbrænding.
Vestforbrænding har allerede leveret genbrugsmaterialer til flere ejerkommuner – blandt andet til belægning ved den nye genbrugsstation i Gladsaxe – og arbejder nu på at udvide ordningen.
Næste gang nogen afleverer brugbare fliser på genbrugsstationen, kan de i princippet ende i et nyt fortov, på en skole eller i et andet kommunalt anlægsprojekt.

Del nyhed

Facebook
Reddit
Twitter
LinkedIn
Pinterest

Seneste nyheder