Der er vild uenighed om, hvordan Furesø Kommune skal forholde sig til servicerammen. Konservative Lars Carstensen mener, at kommunens økonomi ikke hænger sammen i forhold til borgernes forventninger og krav til velfærd.
Af Mikkel Kjølby
Tidligere på ugen fortalte Alt om Furesø om den markante udvikling i Furesø Kommunes økonomi. De sidste to år har kommunen brugt markant mindre på velfærd end Servicerammen tilsiger. I 2025 nåede det op på 59,3 mio. kr., men indenfor de sidste ti år har der været år, hvor Furesø brugte mere på velfærd, end servicerammen lagde op til.
De 43 og 59 mio. kr. i 2024 og 2025 er altså velfærd som borgerne ikke får, selvom aftalen med Regeringen og Kommunernes Landsforening lægger op til, at det er niveauet.
Enhedslistens Øjvind Vilsholm ser gerne en skattestigning, og SFs Jan Kjældgaard lægger op til, at Furesø Kommune bruger af likviditeten.
Lars Carstensen (K) ser helt anderledes dystert på kommunens økonomi. Han har tidligere pointeret, at kommunens egenkapital faldt med 50 mio. kr. i 2025. Forretningen Furesø er blevet mindre værd.
– Det er naturligvis bekymrende, hvis Furesø år efter år ikke kan udnytte servicerammen. For mig er det ikke udtryk for sund opsparing, men snarere et tegn på, at kommunen ikke leverer den service til borgerne, som der reelt er behov for, siger Lars Carstensen.
I arven fra Farum var der ikke kun en gæld, men også bygninger, som kunne sælges fra og hvert år tilføre kommunen økonomi til velfærd. Den kilde er løbet tør.
– Furesøs økonomi er presset. Vi har ikke længere de hurtige gevinster fra salg af kommunale ejendomme, og regnskabet viser samtidig, at kommunens egenkapital er negativ og faldt med omkring 50 mio. kr. i 2025. Det fortæller mig, at vi står med et strukturelt problem, forklarer Lars Carstensen.
Brug for nye løsninger
Furesø Kommunes tilskud til afdrag på Furesøgælden faldt i 203 fra 85 til 35 mio. kr. årligt og udløber helt i 2030. Furesø skal fortsat afdrage 124 mio. kr. årligt frem til og med 2040.
– Når vi ikke bruger servicerammen, er det fordi økonomien ikke hænger sammen med de forventninger og krav, der er til velfærd, ældrepleje, skoler og den nære kommunale service. Derfor er der brug for helt nye løsninger og langt skarpere prioriteringer. Vi er nødt til at se kritisk på, hvordan kommunen drives, hvilke opgaver vi løser, og hvordan vi sikrer mest mulig velfærd for pengene. Ellers risikerer vi, at Furesø fortsætter med at spare på servicen, mens borgerne modtager en ringere service år efter år, siger Lars Carstensen.







