Ny CEPOS-analyse viser, hvor god eller dårlig hver af landets grundskoler er til at løfte elevernes faglige niveau og resultater i forhold til elevernes socioøkonomiske baggrund. Furesøs skoler gør det ganske udmærket.
Det er ikke uden betydning for børns faglige præstation, hvilken skole, de går på. Det viser en ny analyse fra CEPOS, der sammenligner alle de danske skolers resultater i forhold til elevernes socioøkonomiske baggrund, der bl.a. omfatter forældrenes indkomst, uddannelse, etnicitet mv.
Analysen viser, at der er betydelige forskelle på unges karakterer ved afgangsprøverne i 9. klasse, alt efter hvilken skole de går på. Altså hvilken læring eleverne på hver skole opnår, og således også hvilke faglige kvalifikationer eleverne bliver sendt videre i uddannelsessystemet med.
– Der er en betydelig forskel på præstationerne i landets svageste og landets stærkeste skoler. Den stærkeste skole har opnået elevpræstationer, som ligger mere end to karakterpoint højere, end hvad den svageste skole har opnået med elever med en tilsvarende socioøkonomisk baggrund, siger Karsten Bo Larsen, forskningschef i CEPOS.
Analysen viser, at de frie grundskoler ofte er bedst til at løfte eleverne, men folkeskolerne løfter dem også mere, end elevernes baggrund tilsiger. Til gengæld trækker efterskolerne gennemsnitligt set elevernes karakter ned.
Ifølge analysen er Dyhrs Skole Slagelse bedst til at løfte elevernes faglige niveau. Dyhrs Skole rammer karakteren 1.1.
Afdeling Skoleår Karakter Soc_ref Forskel Løfteevne i procent
Syvstjerneskolen 2022/2023 8,8 8,4 0,4 104,8%
Hareskov Skole 2022/2023 9 8,6 0,4 104,7%
Marie Kruses Skole 2022/2023 9 8,6 0,4 104,7%
Søndersøskolen 2022/2023 8,7 8,4 0,3 103,6%
Lyngholmskolen 2022/2023 7,4 7,2 0,2 102,8%
Egeskolen 2022/2023 5,9 6 -0,1 98,3%
Lille Værløse Skole 2022/2023 7,3 7,5 -0,2 97,3%
Solvangskolen 2022/2023 7,3 7,7 -0,4 94,8%
Stavnsholtskolen 2022/2023 7,2 7,6 -0,4 94,7%