DAFARO har fået en hydrokopter

Hydropkopteren blev brugt til redning af piloter på lavt vand. Foto: Mikkel Kjølby

I kølvandet på det ultimative redningskøretøj, Unimog, har DAFARO fået en hydrokopter.
Af Mikkel Kjølby
Historien om flyvevåbnets redningstjenester og køretøjer er velbevaret hos foreningen DAFARO i Shelter 207 på Flyvestation Værløse.
Med formand Torben Stevnsborg i spidsen er det lykkedes at samle et stort antal redningskøretøjer. Senest fik foreningen en Unimog. Et specialfremstillet redningskøretøj – en slags tre i en vogn.
Med til den hører en såkaldt hydrokopter. De fleste kender dem fra Everglades i USA, hvor man svæver over de lavbundede sumpområder.
Flyvevåbnet købte en hydrokopter til redningstjenesten. Netop dette eksemplar blev sendt til Flyvestation Aalborg, hvor den blev testet et halvt års tid og fundet ikke egnet til Limfjordens høje bølger. I stedet blev den sendt til Flyvestation Avnø og fungerede som redningsbåd i Storstrømmen i ti år.
Herefter udgik den af tjeneste og blev opbevaret af Flyvehistorisk Samling på Flyvestation Karup, men da DAFARO fandt en Unimog, så var det oplagt, at de også fik denne hydrokopter.
– Vi skal have sat den i stand, og så den skal testes, siger Torben Stevnsborg.
Hydrokopteren har en marchhastighed på 35 km/t. på vandet og 60 km/t. på is. Den styres med to halefinner og to bremsepedaler.
Her i området har den aldrig været i brug. Flyvestation Værløse havde en almindelig redningsbåd, som var i aktion ca. to gange om året. For ude i Søndersø var der placeret kunstige svanereder, for at skræmme svaner væk fra indflyvningen til Flyvestation Værløse. De skulle tjekkes og repareres to gange om året, det foregik med en redningsbåd..
– Den er egentlig købt for at kunne redde en pilot i vandet, men den er også brugt til at eftersøge flytanke, som blev dumpet i Søndersø eller Furesøen, hvis et fly var i vanskeligheder og skulle nødlande på Flyvestation Værløse, fortæller Torben Stevnsborg.

Facebook
Reddit
Twitter
LinkedIn
Pinterest