Af Jesper Larsen, byrådsmedlem og næstformand i ØU (V) og Niels Jørgen Brandt, byrådsmedlem og medlem af Natur- og Klimaudvalget(C). Begge bosiddende i Hareskovby
Kollektiv trafik er godt, og virkelig vigtig for mobiliteten i Furesø. Og så er det klimavenligt. Vi har lige truffet en god beslutning i byrådet om at sløjfe en truende besparelse på bus 151, 152 og 165. Særlig bus 151 er en vigtig livline for Kirke Værløse og Laanshøj ind mod Værløse.
Busser er dog ikke kun af det gode. Bus 165 er et eksempel. Bussen kører fra Herlev igennem Ballerup og Hareskovby til Hareskov Station og videre til Bagsværd Station. De 12 meter lange og tunge busser passer bare ikke til Hareskovby, og slet ikke til transportbehovet i byen. De kører rigtig tit tomme gennem byen, og der kører rigtig mange af dem, ca 85 om dagen til Hareskov Station. Vejene i byen er lagt på mosegrund og ikke skabt til store busser, og over årene har de skabt problemer med rystelser og støj særligt på Skovbovænge og Skovmose Alle. Det sidste stykke op ad Stationsvej er særligt udfordrende, en smal vej med trafik af cykler, biler og fodgængere ind imellem de store busser. I år har der desværre også været en ulykke med en bus 165, der påkørte en cyklist.
Problemerne er ikke nye. Det var et stort tema ved sidste kommunalvalg, hvor mange politikere lovede, at der skulle findes en løsning. Den løsning har vi mulighed for at finde nu, hvor vi skal forny aftalen på bus 165 med Movia. Gør vi det ikke nu, får vi 14 år mere med de store busser – og de bliver endnu tungere, fordi de kommer til at køre på el. 14 år er så længe vi binder os på kontrakter med Movia, ja man tror det er løgn.
Kollektiv trafik er vigtig, også for Hareskovby. Vi tror på at løsningen er mindre busser, der kører i ring i Hareskovby og forbinder Ring 4 med Rema og Hareskov Station. En sådan løsning kan der arbejdes på de næste 2 år, indtil kontrakten på 165 udløber. Det vil være en løsning, der passer meget bedre til byen, som giver bedre trafiksikkerhed og færre gener for borgerne. Og vi afværger risikoen for at skulle bruge måske 15 millioner på at lave dyre vejkasser på Skovbovænge og Skovmose Alle på grund af tunge busser og rystelser.
Desværre er der lige nu politisk flertal for at genbestille bus 165. I 14 år. Det er bare så ærgerligt. Det er lige nu, der skal råbes op fra borgerne, hvis der skal være en chance for at stoppe det og arbejde på en bedre løsning.
Debat – 14 år mere med Bus 165 ?
Facebook
Reddit
Twitter
LinkedIn
Pinterest
8 kommentarer til “Debat – 14 år mere med Bus 165 ?”
Hi Jesper,
Thanks for bringing this issue to a public debate. I live in Hareskov and have 2 kids going to Hareskov school. I just cannot comprehend how come these big buses, which are rarely carrying any passengers are still driving on the narrow roads of Hareskovby. When you are walking on the narrow footpaths and the bus passes by it almost brushes past you in certain areas. Every morning and afternoon, during the rush hours the situation becomes even worse. I truly fear for my kids (and other small kids) riding the bike to school during the rush hour. The buses are not just bad for climate but add to the noise pollution and annoying vibrations. It would have been okay for the buses to run had they been used a lot, but that is definitely not the case.
Smaller electric buses would be a much smarter, quieter and as you commented cheaper solution. In my humble opinion, this is a change Hareskovby deserves.
Thank you Parag for sharing your experiences, they are exactly the reason for why we need a change. Right now, unfortunately, the majority in the city council prefers to carry on with the large buses for many more years, so it requires some extra efforts to make the change happen. I will do what I can with my colleague Jesper Larsen, and relying on strong local support, to get to a better place with smaller buses. Thanks again !
Meget enig i, at bus 165 ikke er nødvendig eller af det gode i Hareskovby. Busserne er for store og til fare for de bløde trafikanter. Derudover har jeg aldrig set dem have mere end 1-3 passagerer, hvorfor det virker helt skørt med denne prioritering.
Helt enig Kristina, tak for dit input !
Kære Jesper Larsen og Niels Jørgen Brandt,
Mange tak for jeres debatindlæg.
Bus 165 kører idag i tidsrummet 04:59-23:59 med en hyppighed på 20-30 minutter i begge retninger. Dvs. at der på nogle tidspunkter kører en bus i gennem Hareskovby hvert 10. minut. På strækningen Skovmose Allé til Hareskov St. er det dobbelt så mange, da hver busafgang kører både til og fra Hareskov St. Dvs. bus 165 på denne strækning kører forbi hvert 5. minut! I hverdagene kører der ialt 85 busser igennem Hareskovby.
Sammenholdes dette med at der kun er ca. 100 Hareskovbyborgere som benytter bus 165, ses misforholdet tydeligt. Se evt. denne trafiktælling fra før Coronatiden: https://www.facebook.com/photo/?fbid=10229235713903328&set=gm.5177402382328280&idorvanity=106799039388665
Kære medborger i Hareskovby: Næste gang du ser bus 165 køre forbi, prøv da at læg mærke til, hvor mange passagerer der sidder i bussen. Den vil sandsynligvis være tom. Dette er ikke klimavenligt. De mange busafgange skaber vibrationer, trafikstøj og farlige situationer/utryghed.
Kommunen betaler idag 2,5 mio kr. til Movia for driften af bus 165 dvs. ca. 3000 kr årligt pr. husstand i Hareskovby eller 25.000 kr. årligt pr. Hareskovborger, som anvender bussen.
Kære byrådsmedlemmer i Furesøkommune: Bus 165 dækker kun transportbehovet for ca. 100 borgere i Hareskovby. Det vil give meget bedre mening for os øvrige 3.771 borgere i Hareskovby, hvis I arbejder videre med forslaget fra jeres byrådskolleger Jesper Larsen og Niels Jørgen Brandt.
Mange tak Anne for dit indlæg og din opfordring til det samlede byråd !
HareskovFlex – Selvkørende El-mobilitet i Hareskovby
Sammen med en kunstig intelligens (Claude AI) har jeg udarbejdet en skitse til et nyskabende projekt i Hareskovby. Der er selvklart mange – rigtigt mange – åbne spørgsmål.
HareskovFlex er et innovativt mobilitetsprojekt der vil erstatte den eksisterende buslinje i Hareskovby med 2+1 selvkørende el-biler. Bilerne vil have plads til 4 personer hver og servicere centrale destinationer som S-togstationen, Skolen, Hallen, Rema 1000, Restaurant Skovlyst og AnnexGården. Systemet designes til at håndtere 218 daglige på- og afstigninger, hvoraf 91 er ved S-toget, med særligt fokus på myldretid omkring skole og S-tog. En intelligent app vil styre bestilling og optimere kørslen, med estimeret responstid på 2-4 minutter. Projektet implementeres over 32 måneder i fire faser og vil skabe en mere fleksibel, miljøvenlig og brugervenlig transport i lokalområdet.
Jeg håber at nogen med de rette forbindelser og ressourcer vil tage over fra her? Se skitsen her: https://www.facebook.com/download/449623654359442/HareskovFlex.pdf
Flot arbejde Mikael og en spændende vision for mobilitet i fremtiden. Det viser tydeligt hvorfor de 14 års bindinger med Movia er helt utidssvarende !!