Debat – Bedre kollektiv transport

Af Lene Munch-Petersen (A) formand for Udvalget for Natur- og Klima.
Vi ved det jo godt. Vi bør bruge gåben, cykel , bus og tog mere – og bilen mindre. Det er godt for klima, miljøet og vores egen sundhed. Men hvis der ikke er et godt alternativ, ja så er vi tilbøjelige til at tage bilen. Vi undgik heldigvis at spare på busserne i årets budget. Samtidig blev vi enige om at sætte gang i udvikling af den nære og helt lokale kollektive trafik, til gavn for flere og med større fleksibilitet.
Vi skal nå alle vores lokalsamfund med den kollektive trafik, og vi skal kunne kombinere, busser, Flextur, cykler og delebiler, så det er nemt og attraktivt at komme rundt uden at skulle starte bilen hver gang.
Vi bruger hvert år 25 mio.kr. i tilskud til busdriften. Det er mange penge, og vi skal være sikker på, at vi udnytter midlerne så godt som overhovedet muligt. Især udenfor myldretid er udgifterne store i forhold til hvor få der benytter busserne særligt i yderområderne: Stavnsholt, Bregnerød, Farum kasserne, Farum øst, Lånshøj, Jonstrup, Kirke Værløse og Hareskovby. Vi skal have flere til at tage bussen og vi skal kombinerer busdriften med anden fleksibel transport, forbedring af Flextur og Plustur ordningerne, førerløse busser eller fremme cyklismen frem til de større knudepunkter hvor hurtigbusser og de tre S-togsstationer er. I Natur og klima udvalget følger vi Movias forsøg i Haslev med fleksible tilkaldebusser i yderområderne. Venstre`s v/Morten Dahlin – minister for byer og landdistrikter – varslede for nyligt forslag i forlængelse af forsøgene i Haslev med såkaldte “tilkalde busser”. Vi er i følgegruppe med nabokommunen Rudersdal om bedre kollektiv trafik, og vil trække på deres såkaldte Gemini forsøg med initiativer om last-mile forsøg, dvs. fra afslutning af kollektiv trafik og frem til arbejde eller hjem, som også vores lokale Ungeklimaråd har peget på. Med mange gode kræfter og intentioner, tror jeg på vi kan komme videre med vores kollektive trafik, til gavn for fremkommeligheden og CO2 besparelser.

Del nyhed

Facebook
Reddit
Twitter
LinkedIn
Pinterest

Seneste nyheder