Af Birgitte Ehrhardt, Lejrvej 59, Laanshøj
Furesø Kommune bryster sig ofte af at være grøn. Hvorfor vil man nu gå i sort og amputere den kollektive trafik? Er man ligeglad med borgerne? Ønsker man mange flere private biler på vejene? For det bliver jo resultatet, når den kollektive trafik udhules så meget, som der nu lægges op til.
Jeg er lige blevet opmærksom på, at Furesø Kommune overvejer at nedlægge buslinje nr. 151 – eller i alt fald at reducere antallet af afgange markant.
Bus 151 er Laanshøjs livline til Værløse og resten af verden. Uden den vil alle, som ikke har bil, få svært ved at passe deres skole, uddannelse eller arbejde. Men det bekymrer tilsyneladende ikke Furesø Kommune.
Nu tænker De måske: ”Der er vel ingen kunder, den bus kører jo ude på landet…”
Men sådan forholder det sig nu ikke.
Bus 151 kører i dag fra Laanshøj hvert 20. minut, afhængigt af tiden på dagen. Undervejs stopper den bl.a. ved Rokkedyssegård, Kirke Værløse og det lokale industrikvarter, de mange store bebyggelser langs Olafs Becks Allé, Dalsø Park, Søndersøskolen, Værløse Bymidte, Værløse Station og Syvstjerneskolen.
Linje 151 stopper med andre ord mange steder, hvor der bor og færdes hundredvis af mennesker. Og hvor mange har behov for at nå frem til vuggestuen, børnehaven, skolen eller arbejdspladsen. Ikke på et eller andet tidspunkt, ‘om formiddagen’ eller eftermiddagen’, men fx kl. 7:00, 7:30 eller 8:00.
Kan man som skolebarn kun bo på Laanshøj, hvis ens far og mor har bil? Eller rettere – to biler, for de fleste forældre skal jo også på arbejde. Og hvad med aktiviteter som Luftens Dag! Og Rokkedyssegård. Her skal de hundredvis af besøgende fremover også komme i egen bil – og oversvømme området med private biler?
Én gang i timen
Sådan foregår det i dag, men om kort tid er det slut! Fra og med sommeren 2025 er det nemlig planen, at der kun skal være én afgang i timen. Ikke to eller tre.
Selv flyttede jeg til Laanshøj i 2018. På de seks år har Furesø Kommune givet tilladelse til hundredvis af nye boliger. Boliger, som i dag er fyldt med børnefamilier. Vi har endda fået et nyt ældre-bofællesskab. Med andre ord: Rigtig mange nye borgere og skatteydere, som er afhængige af den kollektive trafik.
Da vi selv flyttede herud fra Frederiksberg, var Laanshøjs gode busforbindelser også et vigtigt parameter. Ellers kunne jeg ikke beholde mit arbejde.
Vi er næppe de eneste. Jeg har ofte hørt folk sige, at med den voldsomme udvidelse i antallet af boliger, som kommunen har gennemført på Laanshøj siden 2018 – og de mange nye skatteborgere, man har fået – var der i alt fald ingen risiko for, at bussen blev nedlagt. Men sådan tænker Furesø Kommunen altså ikke. Tværtimod!
Perfekt timing
Nu da Laanshøj er fuldt udbygget, og pengene fra salget af de mange byggegrunde er i kassen, nedlægger man den kollektive trafik. Eller amputerer den i alt fald, så man skulle tro, at vi boede i Vestjylland.
Er det grønt? Er det bæredygtigt? Er det fremtidssikret? Er det borgervenligt? Ikke i min bog.
Vi skal alle prøve at køre lidt mere kollektivt og lidt mindre i vores private bil. Men den målsætning har man
åbenbart ikke i Furesø Kommunes Natur- og Miljøudvalg, som busdriften her i kommunen sorterer under!
Man taler også meget om borgerinddragelse – har man spurgt alle dem, som buslinje 151 servicerer? Eller planlægger man en hurtig høringsfase, så færrest mulige bliver opmærksomme på, hvad kommunen har i støbeskeen? Her på Laanshøj er vi i alt fald, så vidt jeg ved, ikke blevet spurgt!







