Debat – Gratis kollektiv trafik som forsøg

Hvor mange flere vil tage bussen, hvis det er gratis? Foto: Charlotte Søllner Hernø.

Af Charlotte Søllner Hernø
Flere kommuner i Danmark har indført gratis kollektiv trafik, så man kvit og frit kan hoppe på de busser i Fredericia, på Frederiksberg, på Ærø og i Ikast-Brande, der kører lokalt i de enkelte kommuner, mens der fortsat vil være betaling for at benytte de fælleskommunale ruter. Til næste år indfører Assens det samme.
Tiltaget er i de enkelte kommuner er med en klar ambition om at få få flere til at tage bussen samtidigt med, at man også ønsker at fremme en grønnere byudvikling ved at få folk til at lade bilen stå, hvilket reducerer trængsel og CO2-udledning.
I Furesø Kommune, hvor der er stort fokus på den grønne omstilling, er der flere lokalruter, som kun kører internt i kommunen, og hvor man som et forsøg kunne undersøge effekten af gratis transport, før der træffes en permanent beslutning.
Selv om det koster mere, så er der flere fordele ud over de allerede nævnte. Gratis busser kan forbedre mobiliteten for borgere, der ikke har bil, som f.eks. ældre, svagtseende, enlige forældre, studerende og lavindkomstgrupper, så man sikrer, at de kan komme til og fra arbejde, uddannelse, behandling, indkøb eller sociale aktiviteter.

Derudover sker der mindre slid på vejene, hvis flere benytter sig af gratis kollektiv trafik, ligesom presset på offentlige parkeringspladser ved stationerne vil være mindre.
Forsøget med gratis lokale busser kunne vise sig at være ren win-win, men vi ved det ikke.
Vi ved ikke, hvor mange, der f.eks. ville vælge at lade bilen stå og tage bussen til S-togsstationerne for at tage på arbejde. Vi ved ikke, hvor mange der ville blive langt mere mobile i hverdagen, hvis det blev gratis at tage bussen. Og vi ved ikke, hvad gratis busser vil kunne betyde for handelslivet, restaurantbesøg, en tur i biffen eller point på befolkningens lykkebarometer.
Hvorfor bliver det i det mindste ikke forsøgt at lave en beregning på, hvad det vil koste set i forhold til alle fordelene?

Fakta
Prisen for at tage bussen er afhængig af kundetype eller hvornår på døgnet man rejser. Det koster 22 kr. for voksne at tage bussen for kørsel i to zoner, som er minimum. Prisen er lavere for børn, unge og pensionister. Jo mere man rejser, jo billigere kan det også blive.

Del nyhed

Facebook
Reddit
Twitter
LinkedIn
Pinterest

Seneste nyheder