Niels Jørgen Brandt og Lars Carpens. Privatfoto.

Af Niels Jørgen Brandt (C) og Lars Carpens (V). Byrådsmedlemmer og medlemmer af Natur- Klimaudvalget.
Lige siden marts 2022, altså 2 1/2 år, har der fra kommunens forvaltning og fra borgmesterpartiet været arbejdet for at overdrage udgiften til vejbelysning på private fællesveje til beboerne. Nu var forslaget nok en gang på NKU’s dagsorden mandag d. 7 oktober. Hver gang sagen kommer på er sagsfremstillingen forandret, med nye argumenter, jura, proces, og økonomi.
Forslaget bliver dog ved med at være lige elendigt og bureaukratisk. Det er elendigt fordi det koster en formue i administration at få implementeret, for at vinde en mindre årlig besparelse på måske 400K. Besparelsen er tvivlsom, ingen ved hvornår den engang i fremtiden materialiserer sig. Juraen giver mulighed for at anlægge forskellige skøn ud fra Privatvejsloven. Vores kommune kan vælge at betale for belysningen begrundet i kriminalpræventive og tryghedsmæssige vurderinger.
Men hvis man vil have borgerne til at betale, kan man jo bruge sin myndighedsmagt til at revurdere behovet for belysning på private fællesveje. Det er forvaltningens forslag nu. Ingen private fællesveje har behov for belysning, pånær nogle få med adgang til skoler og institutioner. Dermed kan man sige, at hvis borgerne vil have lys må de selv betale. Det lidt absurde er, at kommunen lige har gennemført et stort og dyrt projekt med udskiftning af armaturer og nogen steder også lamper på alle veje. For derefter at melde ud, at på private fællesveje er der ikke behov for belysning.
I Furesø kommune er det tilfældigt og af mange historiske årsager, at nogen veje er offentlige og andre private. Hvis man tager et kig på vejkortet er det meget tydeligt at veje, der ser fuldstændig ens ud, nogen gange er private og andre gange offentlige. De offentlige får renoveret vejen og ryddet sne på skatteborgernes regning. De private skal klare det hele selv. Nu skal de private så også til at betale for belysning, hvor de offentlige får det betalt. Det er forskelsbehandling.
Derfor bliver det her projekt ret skørt. Og fremfor alt ikke rimeligt at belemre borgerne med. Vi kan se frem til høringer med 4000+ grundejere, klagesager, besigtigelser, og komplicerede udskillelser af veje, som foretrækker at slukke for lyset – hvis beboerne på vejen ellers kan blive enige.
Ved NKU mødet mandag besluttede A, B, og Ø at gå videre med projektet. Der er stadig en mulighed for at stoppe det, da vi skal se på det en gang mere inden toget for alvor kører. Vores mindelige opfordring er – stop det, inden toget kører helt af sporet. Lad os bruge kommunens og borgernes kræfter på noget bedre. Noget andet end vejbelysning !

Facebook
Reddit
Twitter
LinkedIn
Pinterest

2 kommentarer til “Debat – Vejbelysning igen igen”

  1. Fint nok så bliver man også udmeldt af fællesskabet altså så skal der ikke længere betales kommuneskat

  2. Solveig Bisgaard

    Det er godt nok spild af penge. Hvor meget spares der reelt, når omkostninger til administration er fratrukket. Den gamle tanke med at lade grundejerforeningerne opkræve det, betyder bare at vi slet ikke kan finde medlemmer til bestyrelserne i grundejerforeningerne. Og hvad gør vi så?

Der er lukket for kommentarer.