Bus 165 fortsætter som hidtil med et loop op til Hareskov Station, men er det egentlig en optimal løsning? Mikael Kjærulff ser mulighed for et innovativt mobilitetsprojekt i den lille by.
Af Mikkel Kjølby
Bus 165 blev for nogle år siden beskåret, så den ikke længere forbandt Hareskov med Værløse. I sommers kom endnu et spareforslag om, at droppe loopet op til Hareskov Station. I så fald havde der kun været forbindelse til Herlev og Bagsværd. Forslaget blev droppet i forbindelse med budgetforliget, men der stopper det ikke.
For er det i virkeligheden en god idé med store busser med få passagerer igennem den lille by, hvor vejene er dårligt indrettede og snart står til milliondyre udskiftninger af vejkasserne på Skovbovænget og måske også Skovmose Allé?
Mikael Kjærulff bor på Skovmose Allé og får altså fornøjelsen af bussen begge vejen frem og tilbage til Hareskov Station.
– Vi har fået udbedret revner i vores husfundament og mon ikke revnerne vender tilbage. Det er svært at se på de store busser køre frem og tilbage. Der er som regel en enkelt passager, hvis der overhovedet er passagerer. Furesø har flere gang forsøgt at få udskiftet de store busser med minibusser, men det er ikke lykkedes, fordi der er flere passagerer på ruten i Herlev, fortæller Mikael Kjærulff.
Mikael har hele sit liv arbejdet professionelt med IT bl.a. med at analysere data for Volvo. Så han satte sig ned og tog fat på AI-programmet Claude A1. Det blev til forslaget ”HareskovFlex – Selvkørende El-mobilitet i Hareskovby”
– HareskovFlex er et innovativt mobilitetsprojekt, der vil erstatte den eksisterende buslinje i Hareskovby med 2+1 selvkørende el-biler. Bilerne vil have plads til fire personer hver og servicere centrale destinationer som S-togstationen, Skolen, Hallen, Rema 1000, Restaurant Skovlyst og Annexgården. Systemet designes til at håndtere 218 daglige på- og afstigninger, hvoraf 91 er ved S-toget, med særligt fokus på myldretid omkring skole og S-tog, forklarer Mikael Kjærulff.
Det hele skal styre af en app, hvor man kan bestille ture med en estimeret responstid på 2-4 minutter. Mikael mener, at projektet kan implementeres over 32 måneder i fire faser.
Idéen kommer fra flere besøg i San Francisco. Her har man gang i projektet Waymo. Det handler om selvkørende taxier.
– Hareskovbys stille villaveje er et oplagt forsøgsområde. Her skal de selvkørende taxier ikke ud på en motorvej, siger Mikael Kjærulff.
Han kan dog godt se udfordringerne. Det handler mest om mandskab og resurser.
– Hvis systemet skal overvåges af en eller to personer, så vil den løsning i forhold til området ikke være god, siger Mikael Kjærulff.
Men på den anden side kunne det være en investering i fremtidens løsninger indenfor kollektiv trafik.
Og så er der jo lige det med Hareskovby, at Skovbovænget engang hed Plørestien og vejkassen slet ikke er lavet til at kunne modstå trykket fra store køretøjer.
– Hvis alternativet er at skifte vejkassen, hvilket vil koste et stort millionbeløb, så ville det være fjollet at gå videre med modellen med de store busser, vurderer Mikael Kjærulff.
Movia ar eksperimenteret med selvkørende busser. Det foregik på en lukket rute ved Slagelse Sygehus, men indtil videre er de selvkørende køretøjer ikke sluppet ud i offentligheden.
1 kommentar til “Forslag – Hareskovby som eksperimentel zone med selvkørende taxier”
Slet ingen tvivl om at det er vejen frem .. kunne da være fedt hvis vi, til en forandring, kunne gå forrest og skabe erfaring der kan bruges på globalt plan.
Uanset hvordan man vender det så vil selvkørende biler, selvom de også er involveret i uheld, øge den generelle trafiksikkerhed helt enormt. Og hvem vil ikke gerne være en del af det.
Der er lukket for kommentarer.