Gladsaxes borgmester Trine Græse (S) stiller borgerforslag om, at staten senest i 2040 skal sikre borgerne langs statens motorveje mod sundhedsskadelig trafikstøj. Et særdeles aktuelt problem for borgerne i Furesø Kommune.
Det er også Furesøs kamp
Trine Græse stiller borgerforslaget sammen med en række andre borgmester og byrådsmedlemmer, men Furesøs byråd er ikke med som stillere. Det er dog ikke på grund af manglende vilje.
– Der kan kun være 10 forslagsstillere bag et borgerforslag, og vurderingen er, at det er vigtigt, at forslagsstillerne her når bredt ud – politisk og geografisk. Derfor er vi i Furesø ikke med som forslagsstillere, men vi bakker helt op, siger borgmester Ole Bondo Christensen (S).
Trine Græses kamp er nemlig også Furesøs kamp.
– Vi er hundredtusindvis af borgere i det her land, som risikerer vores helbred, fordi vi bor langs motorvejene og lever med trafikstøj langt over de fastsatte grænseværdier. Så når der ikke er flere borgmestre med, er det alene fordi, der kun kan være 10 medforslagsstillere i et borgerforslag. Men jeg håber, at både borgmestre og borgere overalt i landet vil støtte forslaget, så vi kan få gjort op med den farlige trafikstøj, fortæller Trine Græse.
Anders Medum Groth (RV) bakker også fuldt op om borgerforslaget.
– Det er en svær manøvre med et borgerforslag, men vi skal gøre, hvad vi kan, for at få det til at lykkes, siger Anders Medum Groth.
Det Radikale Venstres byrådsmedlem markerede sig i den seneste valgkamp op til kommunalvalget i 2021 på markante holdninger om støjbekæmpelse og har stiftet facebookgruppen: Fiskebækbroen skal støjskærmes – mere støjreducering i Furesø.
– Vi er i gang med at aktivere alle støjgrupper i landet for at opnå nok støtter til borgerforslaget, forklarer Anders Medum Groth.
Et borgerforslag skal have 50.000 støtter for at blive behandlet af Folketinget. Man har frem til den 14. april 2024 til at støtte forslaget.
I følge forslaget skal Miljøministeriet sikre vedtagelse af støjgrænser fra motorveje ud fra et forsigtighedshensyn i forhold til at beskytte områder med boliger imod sundhedsskadelig trafikstøj. Miljøministeriet skal føre tilsyn med, at støjgrænserne overholdes, mens transportministeriet skal sikre, at boligområder beskyttes mod sundhedsskadelig trafikstøj over støjgrænsen fra både nye og eksisterende statsveje. Senest i år 2040 skal der være gennemført støjbekæmpelse, så ingen boliger langs statens veje udsættes for støj over de af Miljøministeriet til enhver tid fastsatte støjgrænser. I mellemtiden må hastigheden nær boligområder nedsættes, så risikoen for at blive syg af den sundhedsskadelige støj mindskes.