
Marineflyverforeningen har skabt en fortælling om Søværnets Flyvetjeneste. Den nye montre blev afsløret tirsdag den 22. april.
Af Mikkel Kjølby
Hangar 2 er med etableringen af Værløse Flyhistoriske Hangar blevet det naturlige samlingspunkt for den militære flyhistorie på Sjælland.
Nu har de flotte jetfly fået selskab af en ny montre med en ganske særlig historie. Det er Marineflyverforeningen, som ved nedlukning af foreningen har valgt at bruge de resterende midler på at skabe en montre med en fortælling om Søværnets Flyvetjenestes arbejde.
– Det er naturligt, at udstillingen skal stå i Hangar 2, hvor det hele startede, siger Alex Jensen, som var flymekaniker på ALOUETTE og Lynx-helikoptere.
I 1962 blev de første ALOUETTE III-helikoptere købt i Frankrig. De blev udstationeret i Hangar 2, og Søværnets Flyvetjeneste blev en del af Flyvevåbnets redningseskadrille 722. Dagligdagen foregik i Hangar 1,2 og 4 frem til 1977, da Søværnets Flyvetjeneste blev en del af Søværnets Operative Kommando. Man opererede fra Flyvestation Værløse med helikoptere udstationeret på flådens skibe og Marinestation Grønnedal i Grønland.
I forbindelse med lukningen af Flyvestation Værløse i 2004 blev Søværnets Flyvetjeneste flyttet til Flyvestation Karup og blev en del af Flyvevåbnet.
I den forbindelse blev Marineflyverforeningen stiftet. Den havde 125 medlemmer på sit højeste, men årene er gået og folk er gået bort. I dag er man lige over 20 medlemmer, og har taget den tunge beslutning af nedlukke foreningen.
– Det blev besluttet, at de penge, der var i foreningens kasse, skulle bruges til at lave en montre, som fortæller om alt det, som vi har været igennem, fortæller Jarl Andersen, der som seniorsergent af 1. grad fløj 3000 timer i helikopter og har været med til at redde 37 personer op af vandet.
Alex og Jarl er begge medlemmer af Værløse Flyhistoriske Hangar. Hvis man vil høre de gode historier om Søværnets Flyvetjeneste, skal man bare spørge efter dem, når man er på besøg i Hangar 2.
