CEPOS har lavet en analyse af, hvor godt grundskolerne formår at forbedre elevernes faglige niveau og resultater i forhold til deres socioøkonomiske baggrund.
Børns faglige præstationer påvirkes i høj grad af, hvilken skole de går på.
Det fremgår af en ny CEPOS-analyse, der sammenligner resultaterne fra alle danske skoler i forhold til elevernes socioøkonomiske baggrund, herunder forældrenes indkomst, uddannelsesniveau, etnicitet osv.
Analysen viser markante forskelle i elevernes karakterer ved 9. klasses afgangsprøver afhængigt af, hvilken skole de går på. Dette afspejler skolernes evne til at fremme elevernes læring og dermed de faglige kvalifikationer, eleverne tager med videre i uddannelsessystemet.
Analysen peger også på, at de frie grundskoler generelt formår at løfte elevernes faglige niveau bedst, mens folkeskolerne også præsterer bedre end forventet ud fra elevernes baggrund. Til gengæld ser det ud til, at efterskolerne i gennemsnit har svært ved at hæve elevernes karakterer.
– Vi ser et vedvarende mønster, hvor de frie grundskoler er mere effektive til at løfte eleverne fagligt end folkeskolerne. Det er noget, vi har set ved hver analyse. Men det betyder ikke, at de andre skoler ikke gør en indsats. Det er et komplekst område, og det er vigtigt at anerkende de udfordringer, skolerne står over for, siger Karsten Bo Larsen, forskningschef i CEPOS.
Her er listen for Furesøs grundskoler 2023/24. Tal i parentes er fra 2022/23.
Marie Kruses Skole +0,8 (+0,4)
Søndersøskolen +0,6 (+0,3)
Hareskov Skole +0,2 (+0,4)
Farum Lilleskole +0,2
Syvstjerneskolen +0,1 (+0,4)
Lille Værløse Skole 0,0 (-0,2)
Solvangskolen -0,2 (-0,4)
Lyngholmskolen -0,4 (+0,2)
Stavnsholtskolen -0,9 (-0,4)