Lokal lærer er nomineret for sit diplomprojekt

Mette Lindorf Hejn er nomineret til en fagpris for sit diplomprojekt. Pressefoto:

Lærer Mette Lindorf Hejn fra Ll. Værløse Skole er nomineret til en pris for sit diplomprojekt i natur/teknologi.
Bliver elever mere motiverede, når de undrer sig og stiller spørgsmål, de kan søge svaret på? Sådan lyder et af spørgsmålene i Mette Lindorf Hejns diplomprojekt. Hun har lavet projektet på Københavns Professionshøjskole, som en del af sin diplomuddannelse til naturfagsvejleder.
– Det er megafedt, fordi opgaven både fokuserer på vejledersporet og det lærerfaglige didaktiske spor. Der er ofte snak om, at Natur/Teknologi er vigtigt, men snakken handler sjældent om det didaktiske. Det gør den i mit projekt, siger Mette Lindorf Hejn, som har undervist på Lille Værløse Skole siden 2017, introducerer i sit diplomprojekt den didaktiske metode ”Undringsmodellen”, som grundlæggende støtter eleverne i at undre sig. Bagefter skal de gennem eksperimenter, observationer og interview med eksperter finde mulige svar på deres undren.
– Det er et hjertebarn for mig, at børnene fra de er helt små oplever at arbejde på andre måder end at læse på netbaserede undervisningsportaler. Her skal de selv undersøge noget, hvor vi ikke kender svaret. Den undersøgelsesproces er ønskværdig i naturfagene, siger Mette Lindorf Hejn i en pressemeddelelse fra lærerprofession.dk
Hun uddyber, hvorfor tilgangen er en fordel:
– Det er sjovere for eleverne og for mig. Det er jo børn, og de kan komme på hvad som helst at undersøge. Udfordringen er ofte at finde måder, de kan undersøge på, som giver mening, forklarer Mette Lindorf Hejn.
Hun afprøvede tilgangen i en 6. klasse, som arbejdede med ”skoven” som tema. Klassen tog i skoven for at vække elevernes nysgerrighed og undren. Det virkede, og eleverne fandt blandt andet på at undersøge, hvorfor egern kan hoppe så let fra træ til træ. Andre ville finde ud af, hvorfor dyreunger ofte bliver født i foråret.
Mette Lindorf Hejn observerede undervejs eleverne, interviewede nogle af dem og lod dem svare på et spørgeskema. Hendes undersøgelse ledte hende frem til konklusionen, at tilgangen virker efter hensigten.
-Børnene er mere engagerede i undervisningen, når de selv finder ud af, hvad de skal undersøge. Det gælder også, selvom de har fået hjælp og inspiration til, hvad de skal undersøge, siger hun og tilføjer endnu en konklusion, der anskuer tilgangen i et større perspektiv.
– På denne måde kan undervisningen skabe en rød tråd til eksamen i 9. klasse, hvor eleverne også skal vise, at de kan lave undersøgelser, forholde sig til fejlkilder og den slags. På den måde kan de få måden at tænke på ind under huden.
Mette Lindorf Hejns projekt er allerede udnævnt til et af landets tre bedste. Om det bliver nummer et, to eller tre, afsløres fredag den 15. november, når Lærerprofession.dk for 13. gang hylder lærerfagligheden ved at prisbelønne landets bedste lærerbachelor- og diplomprojekter. Det foregår fredag d. 15. november 2024 hos LB Forsikring i København.

Facebook
Reddit
Twitter
LinkedIn
Pinterest

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *