Markant stigning – Flere bruger delecyklerne

I maj måned var der 331 unikke brugere af delecyklerne i Furesø Kommune. Pressefoto.

Antallet af unikke brugere af delecyklerne er steget fra 179 i april til 331 unikke brugere i maj måned.
Tiden arbejder tilsyneladende for delecykelordningen i Furesø Kommune. I hvert fald er antallet at unikke brugere i maj måned markant højere end i april måned.
Tallet er steget fra 179 til 331 unikke brugere. De tager i gennemsnit 2,4 ture på 12 minutter.
Delecyklerne står i et stort antal hubs over hele kommunen, men Furesø Kommune forsøger at tilpasse sig folkestemningen. Fx er delecyklerne flyttet fra Akacietorvet.
-.Vi har nedlagt begge hubs ved Akacietorvet indtil videre. På grund af det igangværende byggeri opstod der misforståelser omkring placeringen af cyklernes parkeringszone. Vi arbejder benhårdt for at sikre, at ordningen er til størst mulig gavn og mindst mulig gene, og vi sætter pris på alle de indspark, vi får, så vi løbende kan justere, fortæller Claus Torp, by- og kulturdirektør i Furesø Kommune.
Delecyklerne har GPS, så Dott inden for kort tid kan fjerne dem, der står forkert, eller hvis der sker en ophobning af cykler et sted. Brugeren opkræves et gebyr, hvis man efter endt tur parkerer uden for et hub.
Oplever man cykler, som er sat uden for et hub eller blokerer trafikken, kan man melde det ind via Furesø Borgertip. Mange – men ikke alle hubs – er udstyret med skilte og cykelstativer. I Dotts app kan man få det fulde overblik over samtlige hubs.
Indtil videre har 16 borgere indmeldt delecykler på afveje via Furesø Borgertip.
– For at forebygge forvirring og irritation er der bedre skiltning på vej. Borgerne kan fortsat opleve, at hubs bliver oprettet eller nedlagt, hvis de ikke fungerer – både på kommunale og på virksomheders arealer, fortæller Claus Torp.
Man kan også skrive via Furesø Borgertip, hvis man ønsker et nyt hub.

Koster 200.000 kroner i 2026
DOTT-delecykelordningen startede i Region Hovedstaden i 2025, da ni kommuner gik med i forsøgsordningen. Furesø fik muligheden for at komme med i 2026.
Et flertal i økonomiudvalget besluttede i december måned at medfinansiere med 200.000 kr. årligt. Konservative og Venstre stemte imod med henvisning til forkert timing og risiko for efterladte cykler i naturen. Dertil kommer, at forvaltningen i Furesø Kommune forventes at bruge ressourcer til oprettelse af hubs, og kommunikation svarende til 5-8 timer/uge.

Del nyhed

Facebook
Reddit
Twitter
LinkedIn
Pinterest

Seneste nyheder