
I et svar fra Børne- og Undervisningsminister Mattias Tesfaye (A) fremgår det, at Furesø Kommune skal drive daginstitutioner i medfør af den lov, der tilsvarer det tilbud, som i realiteten tilbydes. Alternativet i Furesø vil have Humlehaven over som specialtilbud.
Af Mikkel Kjølby
Er Humlehaven et specialtilbud eller et almindelige dagtilbud, som blot har en usædvanligt høj normering?
Furesø Kommune forsøgte, at få Børne- og Undervisningsministeriet til at vurdere dette i 2024, men fik ingen rettesnor, men blot en melding om, at det måtte Furesø Kommune selv vurdere. Derefter blev Humlehaven etableret som almindeligt dagtilbud for børn med forskellige udfordringer med dertil hørende høj normering. Herefter rettede Børne- og Undervisningsministeriet henvendelse til Ankestyrelsen for at få en vurdering af lovgrundlaget.
Byrådskandidat Tine Loft Thomsen fra Alternativet kommer med en klar opfordring til Furesø Kommune.
– Vi kan ikke bare lade som om, Humlehaven er et almindeligt dagtilbud. Det er ikke at give børnene de bedste muligheder. Humlehaven er et godt specialtilbud, der giver familierne en tryg hverdag. Og det skal den blive ved med at være. Jeg undrer mig over, at Furesø Kommune tilsyneladende vil blive ved med at drive Humlehaven på et forkert lovgrundlag og blot ændre opskrivningen. Det kan vi simpelthen ikke være bekendt. Det er børn, det handler om, siger Tine Loft Thomsen.
Alternativet i Furesø Kommune fik partiet folketingsmedlem Helene Brydensholt til at stille spørgsmål til Børne- og Undervisningminister Mattias Tesfaye (A) om sagen.
Mattias Tesfaye svarer:
– Særlige dagtilbud (specialtilbud) etableret efter barnet lov er ikke omfattet af dagtilbudslovens regler om minimumsnormeringer i daginstitutioner, og derfor må børn og personale i særlige dagtilbud ikke indgå i opgørelsen af minimumsnormeringer i de almene daginstitutioner.
-En kommune skal oprette og drive daginstitutioner i medfør af den lov, der tilsvarer det tilbud, som i realiteten tilbydes. Det er selvfølgelig vigtigt, at kommunernes dagtilbud er oprettet i henhold til det korrekte lovgrundlag, således at de forskellige tilbudstyper administreres korrekt. Det gælder både ift. korrekt opgørelse af minimumsnormeringer, men også ift. korrekt forældrebetaling, optagelsesregler, mv. Ministeriet har sendt en skrivelse til kommunerne via KL den 30. april 2025 om bl.a. korrekt etablering af dagtilbud, lyder det i svaret fra Mattias Tesfaye, som også henviser til Anekstyrelsens kompetence i sagen.
Furesø Kommune har hidtil opgjort normeringerne i dagtilbud til 1 til 5,8. Uden Humlehaven bliver det til 1 til 6.0. Altså på grænsen for minimumsnormeringerne. Dertil kommer at lønsummen opgøres samlet, og da Furesø har et højere sygefravær end landsgennemsnittet, og lønnen i så fald tæller to gange. Så er Furesøs normeringer i konflikt med minimumsnormeringerne.
Furesø Kommune oplyser, at man selv uden Humlehavens høje normering opfylder kravene til minimumsnormering. Med Humlehaven er tallet 5,7 for børnehaver, uden Humlehaven er tallet 5,9. Minimumsnormeringen er 6,0 børn pr. voksen.
Furesø Kommune oplyser, at man afventer Ankestyrelsens svar på, om man vil rejse en tilsynssag. Man har altså ikke ændret praksis.
Tine Loft Thomsen er ikke tilfreds med kommunes ageren.
– Når ministeren skriver, “en kommune skal oprette og drive daginstitutioner i medfør af den lov, der tilsvarer det tilbud, som i realiteten tilbydes.” Så gælder det også for Humlehaven. Derfor er vi nødt til at drive Humlehaven under Barnets Lov som specialtilbud. Alt andet vil være at lade nogle sårbare børn og familier i stikken, lyder det fra Tine Loft Thomsen.