Nannas naturtalenter blomstrer op i Missilfolden

Nanna Rugh Wrangel med naturtalenterne Isabella og Eysan samt æslet Carlo.

Da Nanna Rugh Wrangel oplevede rideterapis effekt på pige med autisme, satte hun gang i projektet Naturtalenterne. I dag hører det hjemme i Missilfolden på Flyvestation Værløse.

Det startede lidt ved et tilfælde
Hvis man går turen fra parkeringspladsen på Sandet ned til caféen i Shelter 214 støder man på en indhegning, hvorfra nysgerrige heste og æsler stikker hovederne frem. Det er Missilfolden. En af Naturstyrelsens indhegninger. Men der er et højere formål med hovdyrenes tilstedeværelse end afgræsning.
Speciallærer Nanna Rugh Wrangel driver Naturtalenterne i Missilfolden. Her får børn med diagnoser som ADHD og autisme mulighed for at mærke dyrene og nyde en dag under åben himmel.
Det startede lidt ved et tilfælde. Nanna er uddannet speciallærer og pædagog og arbejder i gruppeordningen på Hareskov Skole. Hun er spejderleder og udelivsentusiast, hvilket afspejler sig i undervisningen af børnene med særlige behov. Der var store mængder udeundervisning. En dag gik turen til rideterapi, og her skete der noget magisk.
– Især pigerne tjekkede virkelig ind. Der blev tændt lys i deres øjne ved mødet med hestene. Pludselig kom vi i kontakt med en pige, der har autisme. Det fik mig til at tænke. Hvis de har sådan en effekt, så må jeg have fat på nogle heste, fortæller Nanna Rug Wrangel.
Hun tog kontakt til Naturstyrelsen omkring en række marker i området. Til sidst pegede hun på marken ved Alugods mindesten. Naturstyrelsen svarede, at hun kunne få plads i Missilfolden i stedet. Her havde Københavns Kommune haft et lignende projekt med heste, men det var strandet i en masse bøvl og nu havde Naturstyrelsen kun deres køer i folden. 

Nanna fik hurtigt Furesø Kommune med på ideen og så startede en forsøgsordning med to elever en gang om ugen og udeskole for andre elever fra april 2023 til sommerferien 2023. Det gjorde virkelig noget for eleverne i gruppeordningen.
Fra sommerferien 2023 har det været et fast holdepunkt for eleverne. En dag om ugen kommer Nannas klasse fra gruppeordningen, en anden dag hver uge kommer de andre elever fra gruppeordningen.

Dagene går hurtigt for eleverne, når de er sammen med dyrene og oplever naturens kræfter.

Til formålet fik Nanna foræret to æsler fra Vestskovens Naturterapi, en kvindelig iværksætter donerede en hest og siden er der købt og lånt yderligere seks heste.
– Det er for mange dyr i forhold til, at det skal gå i nul miljømæssigt. På Naturstyrelsens folde skal der være et afbalanceret hestehold, fordi det går godt i spænd med mine tanker om biodiversitet, og hvordan dyr og mennesker bør leve sammen, forklarer Nanna Rugh Wrangel.
Isabella og Eysan er et af par af de piger, som nyder at være sammen med dyrene. Især æslet Carlo er de glade for.
– Hvis vi ikke kæler nok med ham, så går han efter os og vil kæles mere. Det er rart at være herude, fortæller Eysan.

Plads i Shelter 204
Projektet udvikler sig hele tiden. Senest har Naturtalenter fået adgang til Shelter 204 – naboen til Shelter 214. Her kan de få varmen, stille sadlerne og alt andet udstyr.
Nanna er sprængfyldt af ideer. Hun ser gerne, at mange andre får glæde af dyrene.
– Jeg vil gerne udvikle projektet endnu mere. Vi laver en forening, fordi det er nemmere i forhold til at søge fonde. Men jeg vil også gerne i kontakt med andre gruppere af borgere, som kan få glæde af kontakten med dyrene. Vi er her jo kun to dage om ugen, siger Nanna Rugh Wrangel.

Nanna håber på, at mange flere grupper af borgere kan få glæde af hovdyrene i Missilfolden.

Efter nogle forviklinger er det afgjort, at der godt må bygges en lille rytterstue  med toilet inde i Missilfolden, så længe det ikke skæmmer området.
Det er alle disse emner, som Nanna holder møde med Furesø Kommunes forvaltning om at udnytte på bedste vis.
– Jeg håber, at vi sammen finder en ny og anderledes mulighed for at lave en skole til børnene, de ikke vil hjem fra. En skole, hvor de lærer mere om sig selv og egne ressourcer og kompetencer samt få masser af nye spændende oplevelser og erfaringer samt motion og frisk luft. Målet er at skabe en tryg og rolig atmosfære, hvor børnene kan lære og udvikle sig på deres egne præmisser sammen med dyrene, og samtidig de andre dage være i deres almindelige skoletilbud, hvor alle de erhvervede strategier og erfaringer kan udbygges af lærere og pædagoger, forklarer Nanna Rugh Wrangel.
Foreløbigt har Naturtalenterne brugsret på området frem til juni 2026.

Facebook
Reddit
Twitter
LinkedIn
Pinterest