Efter 2. verdenskrig gik det hurtigt fremad med dansk økonomi og velfærd. Det betød også afgørende ændringer for folkeskolen. Milepæle i tiden derefter var bl.a. lovændringerne i 1958, 1975, 1990, 1993 og 2014, men skolens udvikling var også præget af en lang række andre faktorer, fra 1960’erne af bl.a. ungdomsoprøret og flere kvinder på arbejdsmarkedet med øget institutionalisering af småbørn til følge, af samfundets digitalisering fra 1990’erne samt af inklusion af elever med særlige udfordringer i den almindelige undervisning og af heltidsskolen fra 2010’erne.
Om alt det fortæller Mogens Cranil, der har gjort udviklingen med fra sin tid som bl.a. lærer, leder af Forskningsinstituttet for Pædagogik og Uddannelse, skoledirektør, formand for Det Pædagogiske Selskab og rektor for Blaagaard Seminarium i Mørkhøj.
Det sker søndag den 3.marts kl. 14 i Jonstrupsamlingen i bygning E i stueetagen, og samlingen har åbent til kl. 16. Her kan medlemmer også afhente vores seneste udgivelse om anskuelses-tavler vederlagsfrit. Se mere på Jonstrupsamlingen.dk og på jonstrupsamlingensvenner.dk på Facebook
Nutidens folkeskole og dens udfordringer
Facebook
Reddit
Twitter
LinkedIn
Pinterest