Arbejdet med at få dæmpet støjen fra Hillerød-motorvejen foregår i disse år på de indre linjer. Vejdirektoratet arbejder på beregninger om Fiskebækbroens bæreevne og i 2024 starter en forundersøgelse af Hillerød-motorvejens udvidelse fra fire til seks spor fra Bagsværd til Farum C.
– Vi knokler på de indre linjer for at skabe grundlaget for de bedste løsninger gennem Furesø. Det handler især om overdækning af Fiskebækbroen og igennem Farum sat en forlængelse af Farumbanen til Favrholm. Det vil give mindre biltrafik gennem Furesø, forklarer Egil Hulgaard, formand for støjunderudvalget.
Furesø Kommunes §17, stk. 4-udvalg har netop afleveret anbefalinger til Furesø Byråd.
– I første omgang arbejder vi for en hastighedsnedsættelse til 90 km/t., indtil støjdæmpende tiltag kan anlægges, fortæller Egil Hulgaard.
Transportminister Thomas Danielsen (V) har i første omgang afvist en sådan løsning.
Nu er det håbet, at projektet bliver for udvidelsen af Hillerød-motorvejen bliver så dyrt og besværligt, at det lider samme skæbne som udvidelsen af Ring 3. Her er der meldinger om, at projektet droppes.
– Det er ikke muligt at få plads til brede vejbaner på Ring 3, derfor skal farten sættes ned til 90 km/t. og så falder de samfundsøkonomiske fordele til jorden, derfor bliver udvidelsen formentlig droppet, forklarer Anders Medum Groth (RV).
Noget lignende kunne sagtens ske i Furesø. Vejdirektoratets beregninger for Fiskebækbroens bæreevne og prisen for en udbygning af broen bliver afgørende.
– Man kan håbe på, at det bliver for dyrt at udvide broen, så der ikke bliver til et nødspor, så skal udvidelsen være i smalle spor, og så skal farten sættes ned til 90 km/t., lyder det fra Anders Medum Groth.
Under alle omstændigheder forventes det, at Fiskebækbroen støjdæmpes med en let overdækning. Støjudvalget foreslår en lignende løsning på Kollekollebroen i Værløse.
I Bregnerød anbefales støjvolde og støjskærm. Gennem Nørreskoven anbefales støjskærme.
– Udvidelsen af Hillerød-motorvejen til seks spor er et projekt i milliardklassen og har lange udsigter endnu. Projektet er sat til 2032. Vi arbejder for, at Furesø Kommunes anbefalinger bliver de valgte løsninger. Hvis vi får det gennemført, er vi glade i Furesø, siger Egil Hulgaard.