Pædagogmangel – Furesø kæmper videre

Furesø Kommune har lige nu 12 ledige pædagogstillinger. Det er mindre end i andre kommuner. Indsatsen for at tiltrække pædagoger fortsætter. Foto: Furesø Kommune.

Der mangler pædagoger over hele landet. Lige nu søger Furesø uddannede pædagoger. Det er mindre end i andre kommuner.
I sidste uge udsendte Furesø Kommune en pressemeddelelse, hvor det blev beskrevet, hvordan et projekt fleksible arbejdstid havde fået flere pædagoger til at gå op i arbejdstid.
Ligesom alle andre kommuner søger Furesø med lys og lygte efter pædagoger. Lige nu er der 12 ledige stillinger slået op.
Udvalgsformand Muhammed Bektas (S) fortæller om ordningen:
– Vi har lige indgået en arbejdstidsaftale med BUPL, der skal være med til at sikre forudsigelighed og gennemskuelighed for den enkelte pædagog, og være med til at understøtte en hverdag med et bedre flow. Vi tilbyder helt konkret en times forberedelsestid om ugen til pædagoger her i Furesø, som de kan bruge på fx planlægning, overgangsskemaer, individuelle lærerplaner og trivselsvurderinger. Det tror vi på skaber et attraktivt arbejdsmiljø og understøtter pædagogernes faglighed.
– Desuden er vi hele tiden i en tæt dialog med den enkelte medarbejder om fleksible arbejdsløsninger, der kan være med til give dem, der har lyst, mulighed for at gå op i tid, fortæller Muhammed Bektas, som også vil arbejde med at skærpe profilen på jobopslag.
Næstformand i Børne- og Skoleudvalget, Anders Medum Groth (RV) har fokus på gode normeringer og arbejdsforhold.
– Hvis vi i en konkurrencesituation skal tiltrække flere pædagoger i Furesø, skal vi fortsatte med at sætte fokus på gode normeringer, frihed fra mærkelige tiltag fra forvaltningen og det politiske niveau og så ikke mindst sætte fokus på lønnen. Det er tre afgørende parametre for, at vi i Furesø fortsat kan komme blidere igennem udfordringerne med at rekruttere.
– I øjeblikket kigger vi på at anvende flere midler til at videreuddanne vores dygtige pædagogmedhjælpere til enten meritpædagoger, pædagogiske assistenter eller en ordinær pædagoguddannelse. Det fokus skal vi fortsætte med lokalt, samtidig med at vi regionalt skal sætte endnu mere fokus på fastholdelsen i uddannelsen og kvalitet i praktikken, siger Anders Medum Groth.

Facebook
Reddit
Twitter
LinkedIn
Pinterest