Mette Lindorf Hejn modtog andenprisen og en formidlingsprisen ved Lærerprofessionens prisfest i København. Foto: Klaus Holsting.

Lærer Mette Lindorf Hejn fra Lille Værløse Skole har skrevet landets næstbedste diplomprojekt.
Mette Lindorf Hejn modtog fredag den 15. november Lærerprofessions pris som bevis på, at læreren fra Lille Værløse skole har skrevet landets næstbedste diplomprojekt. Det blev afgjort, da Lærerprofession holdt sin prisfest i København. Hun vandt også en pris for selve formidlingen i projektet.
I begrundelsen for at netop dette projekt er så godt, skriver dommerkomiteen blandt andet:
– Med teorier om motivation, flow, selvbestemmelse og organisationskultur undersøger hun muligheder og barrierer og tilbyder relevante og velunderbyggede bud på undringsbaseret undervisning – til glæde for eleverne og inspiration i det kollegiale fællesskab. Et inspirerende og fagligt overbevisende projekt!
For andenprisen modtager Mette Lindorf Hejn en statuette, 8.000 kr. sponsoreret af LB Fonden, samt boggaver.
Mette Lindorf Hejn modtog også Fagbladet Folkeskolens formidlingspris for sin evne til at formidle stoffet i sit projekt. Det vandt hun et ophold på et Sinaturhotel for.

Det handler projektet om:
Bliver elever mere motiverede, når de undrer sig og stiller spørgsmål, de kan søge svaret på? Sådan lyder et af spørgsmålene i Mette Lindorf Hejns diplomprojekt. Hun har lavet projektet på Københavns Professionshøjskole, som en del af sin diplomuddannelse til naturfagsvejleder.
I projektet introducerer hun den didaktiske metode ”Undringsmodellen”, som grundlæggende støtter eleverne i at undre sig. Bagefter skal de gennem eksperimenter, observationer og interview med eksperter finde mulige svar på deres undren.
– Det er et hjertebarn for mig, at børnene fra de er helt små oplever at arbejde på andre måder end at læse på netbaserede undervisningsportaler. Her skal de selv undersøge noget, hvor vi ikke kender svaret. Den undersøgelsesproces er ønskværdig i naturfagene, siger Mette Lindorf Hejn, som har undervist på Lille Værløse Skole siden 2017.
Hun afprøvede tilgangen i en 6. klasse, som arbejdede med ”skoven” som tema. Klassen tog i skoven for at vække elevernes nysgerrighed og undren. Det virkede, og eleverne fandt blandt andet på at undersøge, hvorfor egern kan hoppe så let fra træ til træ. Andre ville finde ud af, hvorfor dyreunger ofte bliver født i foråret.
Du kan læse mere om elevernes undren i skoven her:
https://www.folkeskolen.dk/efteruddannelse-kobenhavns-professionshojskole-laererprofessiondk/prisnomineret-vi-skal-bruge-elevers-undren-i-natur/teknologi/4783255

Facebook
Reddit
Twitter
LinkedIn
Pinterest

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *