Sådan skal Skovhuset fungere – Men er det en ommer?

Birgit Brandt (tv.) og Karen Serena har gjort indsigelse imod forvaltningens oplæg til at lade frivilliggruppen overtage Skovhuset.

Furesø Kommunes oplæg til en aftale for den fremtidige drift af Skovhuset modtages ikke med glæde af Birgit Brandt fra gruppen af frivillige.
Af Mikkel Kjølby
I september 2024 stod det klart, at udstillingshuset Skovhuset Kunst & Natur ikke kunne fortsætte, men flere grupper af interessenter tog fat for at redde Skovhuset.
I vinters blev to grupper bedt om at finde fælles fodslaw i forhold til en fremtid med en frivillig bestyrelse som base for den fremtidige drift.
Nu er sagen kommet på dagsordenen i Kultur, Fritid og Idrætsudvalget, hvor forvaltningens oplæg kan læses i et bilag.
Her fremgår det af Frivilliggruppen skal etablere sig som en selvstændig juridisk enhed (forening, fond, selvejende institution). Furesø Kommune dækker vedligehold af bygningens klimaskærm (tag og fag). Alle øvrige driftsudgifter til elektricitet, varme, rengøring, renovation, kloak, vand, forsikring, alarmsystem og IT påhviler foreningen. Alle udgifter til renovering, ombygning, og den aktivitetsbestemte drift, påhviler foreningen.
Som bidrag til dækning af Skovhusets drifts- og aktivitetsudgifter yder Furesø Kommune et årligt driftstilskud på 70.000 kr. inkl. moms. Furesø Kommune forventer, at foreningen Skovhuset genererer de øvrige indtægter til aktiviteter og bygningsdrift gennem fx udlejning, medlemskaber, salg af kunst og cafévirksomhed samt fondsstøtte.
Birgit Brandt fra Frivilliggruppen er bestemt ikke tilfreds med oplægget.
– Det er en ommer. Hvis jeg skal sige det hårdt, lyder det fra Birgit Brandt.


Det er især vilkårene for driften af Skovhuset samt starten, som Birgit Brandt opponerer imod.
– Da vi fremlagde vores projekt, havde vi regnet med, at kommunen tog driften. Vi skulle stå for aktiviteter og sørge for, at der kom penge i kassen. Ifølge oplægget skal vi vedligeholde huset udvendigt og indvendigt. Vi mener, at det er urealistisk, at vi kan starte med det fra Dag 1. For så har vi ikke en krone på kontoen. Vi skal nok få aktiviteterne op at stå, men det sker ikke på en dag. Vi har bedt om at få et beløb forærende af kommune til at køre det i gang. Vi har foreslået et beløb i størrelsesordenen 250.000 kr., så der var havde lidt at starte op med, forklarer Birgit Brandt.
Frivilliggruppen har derfor gjort indsigelse imod forvaltningens oplæg.
– Vi vil frygtelig gerne overtaget huset, men vil vil have forsikringer om, at de vil hjælpe os i gang. Vi skal låne huset på samme vilkår som andre foreninger i Furesø Kommune. Det er det, vi lægger op til, siger Birgit Brandt.
Punktet er på dagsordenen i Kultur, Fritid og Idrætsudvalget onsdag den 3. juni og forventes vedtaget af Byrådet senere på måneder.
Frivilliggruppen vil invitere til stormøde for alle, som har vist interesse.

Del nyhed

Facebook
Reddit
Twitter
LinkedIn
Pinterest

Seneste nyheder