Turbåden Svanen kørte på skinner mellem Furesøen og Farum Sø. Det vakte opsigt. Men publikum svigtede.
Europas svigerfar tog hele familien med
Tilbage i 1895 var landtangen Fiskebæk genstand for royal opmærksomhed. Europas svigerfar Christian 9. havde bl.a. sin søn Kong Georg af Grækenland, sin datter Dronning Dagmar af Rusland og svigersønnen Prins Edward af Wales med til et lille færgeleje ved Mølleåen. For her sejlede og kørte verdenssensationen ”Amfibiebåden Svanen”.
Prins Edward bestilte endda en tegning og Dagmar bemærkede, at det mærkelige fartøj var oplagt til de russiske kanaler.
At Svanen overhovedet befandt sig ved Fiskebæk, skyldtes Farum Kalkbrud – helt ude ved Terkelskoven,
Medejeren, landinspektør Christian Frederik Garde, ville skabe en direkte forbindelse fra Farum til København. Han så Mølleåen som en mulighed, men der var et par forhindringer. Ved slusen i Frederiksdal er der det dag i dag to meters niveauspring, og landtangen mellem Farum Sø og Fiskebæk var umulig at grave ud til en sejlbar kanal.
Garde købte amfibiebåden Svanen i Kristianstad, hvor den havde sejlet på lokale søer. Den kom til at sejle fra Frederiksdal til Fiskebæk. Her havde ingeniør Welscher skabt et færgeleje og en rampe, som førte op til et skinnespor, hvorpå den 11 tons tunge og 13 meter lange amfibiebåd kørte på hjul over Fiskebæk til endnu et færgeleje ved det nuværende lystfiskerhus. Herfra sejlede Svanen den sidste korte distance ind til Farum, som dengang lå i den modsatte ende af Farum Hovedgade. Båden lagde til ved Doktorens Bugt.
Det bumlede og bragede
Turen over Fiskebæk var ikke nogen fornøjelse for passagerne, da der ikke var støddæmpning på hjulene. Derfor valgte de fleste at spare de 25 øre, som turen over Fiskebæk kostede, for i stedet at gå ind til Farum eller fra 1897 besøge det nærliggende Fiskebæk Hotel. Der var derfor flere tilskuere end passagerer, når Svanen tog den spektakulære tur over Fiskebæk-tangen.
Svanen var en del af Bådfarten, som Garde havde taget initiativ til, men snart mistede han tålmodigheden med amfibiebåden. I 1899 blev hjulene pillet af og endestationen blev en anløbsbro tæt på det daværende Furesøbad, som dengang lå tættere på Fiskebæk.
Svanen sejlede på Furesøen indtil 1940, hvor den blev solgt som bugserbåd. I 1942 stødte den på en mine ud for København og sank til bunds.