Botilbuds vurdering falder markant i tilsynsrapport

Nordsjællands Politi afviser aktindsigt i antal sager på adressen Birkegården 98c.. Det sker to måneder efter begæringen om aktindsigt.

Socialtilsyn Øst har lavet ny tilsynsrapport for botilbuddet Frisk Pust, som har afdelinger i fem kommuner. Lokalpolitikere er ikke imponeret, men kan ikke gøre noget.
Botilbuddet Frisk Pust flyttede sidste år ind i en villa i Birkegården i Kirke Værløse. Naboerne fik hurtigt mange ubehagelige oplevelser, hvilket fik grundejerforeningens bestyrelse til at gå ind i sagen.
Kommunens tilladelse til botilbuddet er indklaget til Planklagenævnet.
Nu er der kommet en ny samlet tilsynsrapport for alle Frisk Pust-botilbud. Social Tilsynets vurderinger markant dårligere i forhold til den seneste tilsynsrapport.
Udvalgsformand Bettina Ugevig (S) er på sagen, men afventer Planklagenævnets afgørelse.
– Den seneste tilsynsrapport imponerer mig på ingen måde. Der er alvorlige udfordringer på væsentlige områder. Men Social Tilsynet vurderer fortsat med deres faglighed, at botilbuddet kan bestå, siger Bettina Ugelvig og fortsætter:
– Jeg havde møde med 40 borgere fra Birkegården i april måned, og de kunne berette om flere episoder, hvor de var bekymrede for beboerne og håndteringen af deres udfordringer. Det er ikke ok, at de har disse oplevelser, lyder det fra Bettina Ugelvig.
Næstformand i Udvalget for Plan- og Byudvikling Egil Hulgaard undrer sig over flere ting i rapporten.
– Jeg undrer mig over, at tilsynsrapporten fra april i pr skiller sig markant ud fra den seneste rapport fra oktober sidste år. På stort set samtlige parametre er Frisk Pust blevet vurderet fra at være i top til nu at være i bund. Ja, og hvis du spørger mig under bunden. Frisk Pust gør iflg rapporten ikke noget godt for de indlagte på bostedet og det lider naboerne i et fredeligt villakvarter under. Det er på tide at Furesø Kommune reagerer, forklarer Egil Hulgaard.
Alt om Furesø har rettet henvendelse til Frisk Pust pr. mail, men har ikke hørt tilbage.

Her er tilsynsrapportens konklusioner
-Det er socialtilsynets vurdering, at Frisk Pust Aps samlet set opfylder betingelserne for fortsat godkendelse jf. §§ 6 og 12-18 i lov om socialtilsyn og dermed delvist besidder den nødvendige kvalitet, der skal til for at sikre, at borgerne ydes en indsats, der er i overensstemmelse med formålet med offentlige og private tilbud efter lov om social service samt barnets lov.
-Tilbuddets samlede kvalitet udfordres alvorligt af, at der er høj gennemstrømning både på bestyrelses-, ledelses- og medarbejderniveau. Den store gennemstrømning skaber tvivl om forankring af tilbuddets samlede pædagogiske retning, tvivl om forankring af tilgange og metoder og tvivl om medarbejdernes kompetencer samt tilbuddets kendskab til magtanvendelsesregler. Udfordringerne øges af, at der er tale om en målgruppe med meget komplekse udfordringer som fordrer specielle og specifikke kompetencer og kendskab til den enkelte borger. Videre øges udfordringerne af, at tilbuddet er beliggende på flere forskellige adresser med større geografisk distance, som øger behovet for nærværende og massiv ledelsesmæssig understøttelse for at skabe, vedligeholde og udvikle en fælles faglig kultur.
-Socialtilsynet vurderer, at tilbuddet i middel grad arbejder fagligt kompetent med at skabe kvalitet på tværs af kvalitetsmodellens temaer, idet tilbuddets indsats i middel grad medvirker til trivsel hos borgerne og resulterer i udvikling hos målgruppen.
– Vi vurderer hertil, at: Tilbuddet i lav grad har organiseret sig hensigtsmæssigt i forhold til at skabe en gennemgående kvalitet og sammenhæng mellem døgn- og skoletilbud/botilbud og samværs- og beskæftigelsestilbud til gavn for borgerne.
-Tilbuddet i middel grad har en ansvarlig og kompetent ledelse, herunder bestyrelse, der har relevant fokus på tilbuddets strategiske, faglige, administrative samt økonomiske drift og udvikling.
-Tilbuddets ledelse i lav grad formår at skabe et robust fagmiljø, der understøtter målgruppens behov og formålet med indsatsen. Tilbuddets medarbejdere i middel grad har de nødvendige faglige, personlige og relationelle kompetencer samt at tilbuddets ledelse i middel grad relevant understøtter løbende kompetenceudvikling.
-Tilbuddets målgruppe i middel grad er veldefineret samt at metoder og tilgange er relevante og i middel grad forankrede i praksis.
-Tilbuddets fysiske rammer i middel grad er velholdte og velegnede til målgruppen. Socialtilsynet har ved dette tilsyn haft særlig opmærksomhed på ledelses- og personale gennemstrømning, kompetenceudvikling samt ledelsens evne til at fastholde et strategisk og pædagogisk fokus i forhold til at rekruttere og fastholde kompetent personale.
– Det vurderes at tilbuddets drift delvist varetages forsvarligt og at ledelsen i lav grad har formået, at implementere tiltag i forhold til at rekruttere og fastholde socialfagligt uddannet personale. Der har været så massiv en personalegennemstrømning gennem det sidste år, at borgerne i nogle afdelinger ikke har haft mulighed for at skabe stabil medarbejderkontakt. Endvidere har en stor del af personalegruppen ingen eller kun begrænsede kompetencer om målgruppen. Tilbuddet har fremsendt en plan for en bedre rekruttering og fastholdelse af kompetent personale samt hvordan tilbuddet vil sikre, at både nuværende og fremtidige medarbejdere har de fornødne formelle og relevante socialfaglige kompetencer til at arbejde med målgruppens behov for en specialiseret indsats.
-Tilsynet har konstateret væsentlige udfordringer i forhold til en hensigtsmæssig organisering og til at understøttelse tilbuddets mange fysiske adresser. Tilbuddet har fremsendt plan for, hvordan der arbejdes med dette. For at sikre, at der hos tilbuddets medarbejdere er den nødvendige viden og kendskab til magtanvendelsesreglerne har tilbuddet fremsendt en plan for en opgradering af samtlige medarbejdere specifikt på dette område.
-Det er socialtilsynets samlede vurdering, at tilbuddet lever op til den fornødne kvalitet i henhold til kvalitetsmodellen og således kan opretholde sin godkendelse jf. lov om social service § 107/108 og § 43 stk. 1 nr.6 og stk. 3

Facebook
Reddit
Twitter
LinkedIn
Pinterest

1 kommentar til “Botilbuds vurdering falder markant i tilsynsrapport”

  1. Et er at Furesø Kommunes forvaltning aldrig skulle have givet tilladelsen til at etablere bostedet i et fredeligt parcelhus område, og at de ikke lavede deres arbejde godt nok, dvs. at de ikke har undersøgt hvad det drejede sig om, det andet er at politikerne nu gemmer sig bag “vi afventer planklagenævnets afgørelse”. Denne kommer tidligst i jan. 2025, og i mellemtiden skal vi som borgerre i området og beboerne i bostedet altså “lev med det”. Hvem har egentlig interesse i det ?!

Der er lukket for kommentarer.