Af Kredsstyrelsen, Furesø Lærerkreds
I Furesø Lærerkreds er vi meget tilfredse med den seneste budgetvedtagelse. Byrådet har besluttet at tilføre 100 mio. til børne- og skoleområdet fordelt over de kommende år. Vi vil selvfølgelig følge nøje med i hvordan pengene konkret udmøntes.
Vi ser den ekstra tilførsel, som en vigtig investering i kommunens skoleelever. Som lærere og tillidsvalgte ønsker vi at få medindflydelse på, hvordan disse midler anvendes, da vi anser os som eksperter, der dagligt står midt i de udfordringer, der præger skolerne.
Vi oplever i stigende grad, at en meget stor andel af medarbejderne i skolerne ikke er uddannede lærere. Det betyder, at færre børn møder den faglighed og de pædagogiske kompetencer, de har brug for. Samtidig oplever vi en markant rekrutterings- og fastholdelsesudfordring: Nye lærere finder hurtigt andet arbejde, uden for skolen, på grund af arbejdsvilkår, der kan virke overvældende og med megen alenetid. Mange af de erfarne lærere føler ikke, at de kan lykkes med opgaven inden for de nuværende rammer.
Vi ønsker, at midlerne prioriteres på måder, der direkte styrker trivsel, kvalitet og fastholdelse af uddannede lærere-
· Mere tid til forberedelse og færre undervisningstimer – for at sikre høj kvalitet i undervisningen og forebygge stress og frafald.
· Bedre modtagelse og støtte af nyuddannede lærere – så de får en god start og lyst til at blive i faget. Vi har et fint afsnit i vores lokalaftale, men hjælper det den enkelte nye lærer på skolen
· Bedre balance mellem arbejdsliv og privatliv – vi skal passe på lærerne, så de kan holde til et helt arbejdsliv i skolen.
· – så vi kan sikre tid til forberedelse, teamsamarbejde og opfølgning.
Vi står overfor en tid, hvor flere elever med særlige behov skal inkluderes i almenklasserne, og hvor mistrivsel blandt børn vokser. Det stiller store krav til lærernes faglighed. At ansætte flere uuddannede er ikke en løsning – tværtimod risikerer vi at forringe kvaliteten yderligere og miste endnu flere lærere.
Hvis vi investerer i ordentlige arbejdsvilkår, et godt psykisk arbejdsmiljø og tid til forberedelse, så investerer vi samtidig i børnenes trivsel og faglige udvikling. Midlerne bør derfor bruges på at gøre Furesø Kommunes skoler til attraktive arbejdspladser, hvor lærere har lyst til at blive – til gavn for både elever og samfund.







