Af Charlotte Søllner Hernø, formand for Miljørådet i Furesø Kommune.
Det fremgår af forvaltningens budgetforslag, at foreslåede besparelser også vil få konsekvenser for busbetjeningen i Furesø Kommune herunder bus 151, som betjener mange borgere i alle aldre og livssituationer i et meget stort område af den vestlige del af Furesø Kommune.
En voldsom besparelse fra 20-minutters drift til timedrift på bus 151, som er den eneste busforbindelse på hele strækningen fra Værløse over Kirke Værløse til Laanshøj, er provokerende ugennemtænkt, udtryk for regulær privilegieblindhed og er i direkte modstrid med den grønne omstilling.
Furesø Kommune har en vision om at kommunen skal være i front hvad angår den grønne omstilling og at den skal være CO2-neutral i 2030.
Det kan selvsagt ikke opnås ved at spare helt ind til benet på den kollektive transport.
Ifølge Danmarks Statistik har rigtigt mange familier i Furesø Kommune ikke rådighed over bil.
For 2024 ser tallene således ud:
Familiernes bilrådighed (faktiske tal) efter område, tid og rådighedsmønster:
Furesø
Familier i alt: 19 896
Familier uden bil i alt: 5 901
Familier med bil i alt: 13 995
Kilde: www.statistikbanken.dk
Disse tal indikerer, at 29,66 % af familierne i Kirke Værløse, Laanshøj, Værløse Vest, Dalsø Park og Værløse også har behov for velfungerende kollektiv trafik i dagligdagen.
Bus 151 er en mulighed for transport for alle, der ikke har bil, kun har en enkelt bil i husstanden, ikke har kørekort, ikke har råd til bil (unge børnefamilier, ældre og folk med begrænset luft i økonomien), personer der ikke kan/må/vil cykle, hvilket vil sige ældre, handicappede, gravide, personer med anden etnisk herkomst, unge og børn m.fl. Her kan henvises til Syddansk
Universitets analyse om cykling i Danmark fra 2022.
Bus 151 er endelig også afgørende, når borgere skal videre T/R med S-busser, S-tog og regionaltog.
Besparelsesforslaget om at reducere frekvensen på bus 151 til timedrift hele dagen og aftenen vil således være til meget stor gene for borgerne.
Bus 151 kører ad ruten:
Laanshøj, Lejrvej ved Kildebakken, Kirke Værløse Kirke, Knud Hjortøsvej, Storkekrogen (Børnehuset), Lejrvej ved Bundsvej (erhvervsområdet), Lundsgård, Kastaniehaven, Søhaven, Dalsø Park, Søndersøskolen, Elmevej, Vesterbo Vænge, Læssevej, Værløse Station (S-busser), Syvstjerneskolen, Højlunds Vænge, Lille Værløsevej, Mosegård Park, Birgersvej, Lille Værløsevej (Kvickly) og Værløse Station.
Berørte områder som bus 151 betjener:
Den gamle del af Kirke Værløse, Birkegården, Laanshøj, Udsigten, nye villakvarterer omkring den gamle flyvestation, Værløse Vest og den centrale del af Værløse.
Borgere som i særlig grad har behov for kollektiv trafik:
Alle uden bil i husstanden, ældre i ældreboligerne i Storkekrogen, seniorer i seniorboligerne i Laanshøj, borgere med syns- eller hørehandicap, borgere med fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse, børn og unge der skal i skole på Søndersøskolen, Værløse Skole, Syvstjerneskolen, Marie Kruse Skole, gymnasier og andre ungdomsuddannelser, børnefamilier med børn til institutionerne i Kirke Værløse og Værløse samt Erhverv med ansatte og/eller kunder med behov for kollektiv trafik:
Erhvervsområdet i Kirke Værløse, Mosedamgård (behandlinger, kurser og rideundervisning), Netto på Bygaden i Kirke Værløse (mange ansatte unge under 18 år) samt gartnerafdelingen på kirkegården samt ikke mindst Rokkedyssegård (jordbærgården), som har mange sæsonarbejdere uden egen bil og som tiltrækker flere og flere besøgende hvert år i bærsæsonen.
Fritid, kirke, kultur, natur og sport:
Unge og voksne der benytter boldklubben og KVIF på Kirke Værløse Stadion, spejdere der mødes i spejderhytten på Sandet (ud til Lejrvej), børn og unge der skal til spejderhytterne mod mosen, besøgende til kirkegården, borgere der skal til gudstjeneste, begravelse, bryllup, konfirmation etc., borgere der skal til Den Gamle Skoles arrangementer og til arrangementer i menighedshuset, unge og voksne der skal ride eller passe deres heste på hhv. Annexgården og Mosedamgård.
Pendlere og andre:
Alle der benytter offentlig trafik for at kunne skifte til S-busser, S-tog og regionaltog for at komme på arbejde i København og andre byer, skal til lufthavnen i forretningsøjemed eller skal på ferie.
Timedrift på bus 151 vil ikke kunne opfylde behovet for kollektiv transport hos de nævnte grupper, særligt ikke når der skal kombineres med anden kollektiv trafik, hvis en bus er taget ud, så der kan gå to timer til den næste eller hvis vejrliget gør det umuligt for busserne at køre.
Miljørådet i Furesø Kommune mener således, at alle de mange borgere og familier i Furesø Kommune, der ikke har bilrådighed, nemlig 29,66 %, skal have tilfredsstillende mulighed for at kunne transportere sig i og udenfor kommunen. Og alle andre skal også have mulighed for at kunne vælge mere klimarigtige løsninger til evt. i kombination med cykel.
Facebook
Reddit
Twitter
LinkedIn
Pinterest