Af Karin Alsø, byrådskandidat for Socialdemokratiet.
Hvorfor skal børn, der i forvejen har det svært, skifte skole to eller tre gange, før de når 9. klasse?
I dag går børn med læse- og sprogudfordringer i gruppeordning på Hareskov Skole fra 0.–5. klasse og fortsætter derefter på Lyngholmskolen fra 6.–9. klasse. For nogle betyder det mindst to skoleskift, for andre tre.
Vi ved, at skoleskift koster. Det går ud over læring, trivsel og venskaber og for børn med særlige behov kan det være ekstra hårdt. Det er svært at blive en del af et fællesskab, når man fra starten ved, at man snart skal videre.
Tidligere har man haft fokus på, at alle skoler i kommunen skulle bidrage ved at have en gruppeordning. Det har været velment og har skabt gode lokale indsatser blandt andet på Hareskov Skole, som har gjort et stort og engageret arbejde med denne børnegruppe. Men set fra et børneperspektiv er det ikke nødvendigvis den mest hensigtsmæssige løsning. For børn med særlige behov bør ro, stabilitet og færre skoleskift veje tungere end fordelingen mellem skolerne.
Derfor bør det kommende Børne- og Skoleudvalg tage et grundigt kig på, hvordan vi har indrettet vores gruppeordninger. Et konkret initiativ kunne være at inddrage Hareskov og Lyngholmskolen i en dialog om mulighederne for at samle hele gruppeordningen for børn med sprog- og læsevanskeligheder på Lyngholmskolen. Det vil skabe kontinuitet og gøre en mærkbar forskel for både børn og familier.
Samtidig bør vi have flere almene klasser med specialpædagogiske principper – klasser, hvor der er plads til forskellighed, tydelig struktur og ekstra støtte inden for den almindelige skoledag. De kunne med fordel etableres på Stavnsholtskolen og Lyngholmskolen, som begge har et elevgrundlag, der i særlig grad vil kunne drage nytte af den tilgang. Det vil gavne både elever med særlige behov og hele klassens fællesskab.
Lad os vise, at vi tager børn med udfordringer alvorligt, så de bliver ved med at være glade for at gå i skole.








1 kommentar til “Debat – Ro og forudsigelighed for flere børn”
Så hvis jeg forstår det korrekt, var det meningen med at åbne “Fulton”-fodboldklassen på Lyngholm Skole på grund af børn med vanskeligheder?
Hvis det er sådan, er spørgsmålet, hvorfor forældrene til de børn uden problemer ikke blev informeret?
Der er lukket for kommentarer.