Udviklingsplanen for Værløse Bymidte lægger op til markante ændringer af Den Røde Plads. Ikke alt falder i formanden for Centerforeningens smag.
Af Mikkel Kjølby
Lige siden Den Røde Plads blev etableret efter engelsk forbillede med bilerne imellem forretningsstrøgen tilbage i 1970´erne har den været omdiskuteret. Nu opstår diskussionerne igen. Det sker i forbindelse med Furesø Kommunes store udviklingsplan for Værløse Bymidte. Reelt er der tale om et uforpligtende visionsoplæg, men det sætter nogle strømpile.
I forhold til Den Røde Plads står det klart, at man vil sløjfe Deli-Torvet. Ifølge udviklingsplanen skal bilerne efter indkørslen fra Skovgårds Allé slå et skarpt sving til højre over til den anden side af Den Røde Plads og herfra køre ned mod parkeringspladserne.
Den nuværende vejbane tænkes inddraget til en grøn kile med nye træer og beplantning.
I samme moment lægges der op til at sløjfe parkeringspladsen ved Gadekærsvej (foran Skovgården red.). i stedet vil man lave flere dæk på parkeringskælderen imellem Meny og Kvickly.
Den manøvre falder ikke i god jord hos Centerforeningens formand, Søren Engberg.
– Hvis man vil nedlægge parkeringspladsen ved Gadekærsvej, er det oplagt, at man i stedet for at omlægge kørselsvejen laver nye parkeringspladser. Vi har en stenørken uden funktion i den ene side af Den Røde Plads. Her kan være 60 nye parkeringspladser, hvis man inddrager Deli-Torvet og udvider ned mod Scenetorvet. På den måde vil parkeringspladsen også kunne servicere gågaden, lyder det fra Søren Engberg.
Han ønsker, at Værløse Bymidte får en grøn profil, men at det kan samles i midten.
– Alt det grønne kan samles i midten af Bymidten og ved de kommende boligområder, siger Søren Engberg.
Opbakning fra politikerne
Fra formanden og næstformanden i Udvalget for Plan- og Byudvikling er der opbakning til Centerforeningens holdning.
– Vi anerkender fra Det Konservative Folkepartis side helt bekymringen fra centerforeningen i forhold til parkeringspladser på Den Røde Plads. Det er en af de stærke aktiver, der sikrer en nem adgang til butikkerne og konstant liv på Bymidten. Vi har behov for mere liv på Bymidten og ikke mindre. Derfor skal vi fortsat sikre den nemme adgang for alle – også bilisterne, siger Egil Hulgaard.
Formanden Bettina Ugelvig (A) stiller sig også på Centerforeningens side.
– Arkitekter og byplanlæggere, som jeg har drøftet sagen med, peger alle på, at vi bør tømme Den Røde Plads for biler eller i det mindste have færre p-pladser der. Den holdning har jeg egentlig også, men jeg stiller mig på Centerforeningens side i denne sag og er med på, at vi udvider med p-pladser på Den Røde Plads, siger Bettina Ugelvig, som dog åbner en dør på klem for, at der om 10 år kan være sket en samfundsudvikling, som ændrer på det.