
Den charmerende tyrkiske billedhugger Kemal Tufan charmerede alt og alle – ikke mindst de unge damer – mens han skabte Tyrene og et par ekstra horn.
Af Mikkel Kjølby
I løbet af de 30 dage, som symposiet for Farum Skulpturpark varede, stod det klart, at kunstnerne havde meget forskellige arbejdsmetoder. En ihærdig franskmand huggede løs med hammer og mejsel i samtlige 30 dage, mens den tyrkiske kunstner Kema Tufan havde langt bedre tid.
– Han kom med, fordi han arbejder med en rå klippe og så lidt bearbejdning som muligt. Det var ikke så forberedt, men han skulle kun lave deres horn på selve stedet. Han var færdig på nul og niks, siger Zanne Jahn.
Han kom dog til at hugge et lidt for stort stykke af den solide Carrera-marmor, men det var der også råd for.
– Han fik et for stort stykke til hornene, men udformede blot et ekstra sæt horn og solgte dem, forklarer Zanne Jahn.
Den charmerende Kemal Tufan med en baggrund som skuespiller havde i stedet tid til at charmere lokalbefolkningen.
– Han lavede ikke så meget, men han havde konstant unge damer nede og kigge. Han hyggede sig virkeligt og havde det sjovt, siger Zanne Jahn.
Hun har en klar dom over værket ”Bulls”.
– Jeg elsker det. Netop fordi det er så flot, at man et stykke af naturen og omsætte det til et kunstværk uden at gøre så meget ved det, lyder det fra Zanne Jahn.
Historien om Farum Skulpturpark
I sensommeren 1999 kom otte af verdens bedste billedhuggere til Farum. De byggede otte særlige værker i Fredtofteparken ved Farum Sø under et såkaldt symposium. Zanne Jahn arrangerede symposiet og oplevede kunstnerne på nærmeste hold. Ikke kun i Fredtofteparken, men også ved de mange fester på Bregnerød Kro.
Undervejs blev det til en folkefest med 80.000 gæster og en række TV-stationer på besøg. Farum Skulpturpark blev åbnet den 29. august 1999.
Farum Skulpturpark er siden blevet fremhævet i en udgivelse om Europas flotteste skulpturparker.