Fremtidsværkstedet har fuld fart på dette års First Lego League. Tobias Smith glæder sig især over, at eleverne får mulighed for at fordybe sig i temaet med arkæologi og naturligvis teknologien.
Af Mikkel Kjølby
For et år siden fik konceptet First Lego League premiere i Furesø Kommune med Fremtidsværkstedet som facilitator og FalconNXT som den perfekte ramme om finalen.
I år er deltagerantallet steget fra 600 til 700 elever. Det omfatter samtlige 4. klasser på Furesøs folkeskoler, samt tilmeldte elever i 6. til og med 9. klasse. De skal dykke ned i temaet ‘Arkæologi’ og skabe en prototype.
– Alle 4. klasserne – med samlet set 500 elever – har besøgt Furesø Museum. Her har de fået historien om Alugod og fået fingrene i temaet. De har også programmeret sammen med Pernille Mogensen fra Fremtidsværkstedet, fortæller Tobias Smith.
4. klasserne viser deres prototyper frem i Farum Arena. Fredag den 14. november i forbindelse med FalconNXT.
Selve First Lego League er for elever i 6. til og med 9. klasse. Her har 200 elever fordelt på 21 hold meldt sig frivilligt til konkurrencen om Furesømesterskabet.
– Holdene skal konkurrere om at gennemføre en bane ved at programmere, og så skal de fremlægge deres projekter. Det er typisk noget med teknologi og arkæologi, Måske har de endda fundet en god opfindelse. Så rammer man noget, som arkæologerne efterspørger enormt meget, fortæller Tobias Smith.
Konkurrencen finder sted i Farum Arena lørdag den 15. november klokken 9 til 15.
De to bedste hold går videre til Nordiske Mesterskaber i Odense den 29. november.
Lasse Winther er vært for First Lego League igen i år. Elever fra Filmhåndværkerskolen sørger for at streame løjerne, så de kan ses på storskærmen i Farum Arena, og elever fra Kulturcrew står for lyd og lys.
Glæden skal findes i fordybelsen
For Tobias Smith er den største fornøjelse, at det sammen med gode samarbejdspartnere lykkes at få eleverne til at fordybe sig.
– For det første er der en stor faglig dybde i det, fordi vi samarbejder med museet. Dernæst får eleverne mulighed for at være kreative og udvikle deres ideer. Til sidst formidler de til andre elever og dommere og bliver taget seriøst for det. Jeg sætter pris på den dybde i de spor, som der er i projektet. Det kan kun ske med en god samarbejdspartner som museet, hvor Lise Milan Nielsen, Cathrine Kyø Hermansen har stået for arbejdet med eleverne, siger Tobias Smith.







