I en pressemeddelelse fra Transportministeriet oplyser partierne bag Infrastrukturforliget, at man vil ændre anvendelsesformålet for de 351 mio. kr. til udvidelse af kapaciteten på Motorring 3 til støjbekæmpelse.
Infrastrukturforliget i sommeren 2021 lagde op til en udvidelse af Hillerødmotorvejen til seks spor mellem Bagsværd og Farum C. Der blev endda afsat konkrete midler til projektet.
Noget lignende skete i forhold til en udvidelse af Motorring 3 til seks spor. 351 mio. kr. blev det vurderet, der skulle bruges for at inddrage nødsporet og ændre det til et nyt kørespor samt nedbringe støjen. Nu viser de indledende undersøgelser, at det ikke vil være samfundsøkonomisk rentabelt at inddrage nødsporet, og at dette heller ikke vil mindske støjgenerne nævneværdigt.
På den baggrund er forligskredsen enige om at sætte gang i nye undersøgelser af støjbekæmpelse på Motorring 3. Det skal undersøges, om det er muligt at opnå bedre støjbekæmpelse, hvis midlerne fra Infrastrukturplan 2035 øremærkes til støjbekæmpelse frem for vejudvidelse.
Den melding vækker begejstring hos Furesøs støjkriger Anders Medum Groth (RV).
Han håber, at noget lignende vil gøre sig gældende for udvidelsen gennem Furesø.
– Det her er epokegørende nyt. For første gang er man parat til at gå i en retning, hvor mere planlagt motorvej omgøres til støjindsatser i stedet. Vi skal i Furesø håbe at kunne følge i Gladsaxes spor. Der er planlagt en udvidelse gennem Furesø til seks spor. Fiskebækbroen bliver afgørende, sige Anders Medum Groth.
Fiskebækbroen står nævnt i Infrastrukturforliget som et konkret støjprojekt. Vejdirektoratet er fortsat i gang med at finde ud af, hvad broen kan bære.
– Kan Fiskebækbroen tilpasses seks spor i fuld bredde i kørebanen? Hvis den ikke kan, kan man forvente, at hastigheden sættes ned til 90km/t. I så fald kommer de såkaldte samfundsøkonomiske beregninger muligvis ikke til at holde. I så fald kan udvidelsen til seks spor fra Værløse til Farum måske ryge i vasken. Hvis det sker, skal vi sikre at midlerne til udvidelsen i stedet anvendes til støjbekæmpende initiativer som fx. en tubeløsning over Fiskebækbroen, forklarer Anders Medum Groth.
Kovending – Nu skal vejpenge bruges til støjbekæmpelse
Del nyhed
Facebook
Reddit
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Seneste nyheder
Debat – Lad os genåbne Ellegården som samlingspunkt for fællesskabet
04/12/2024
Ingen kommentarer
Læs mere »