For Kruses Gymnasium er det en bunden opgave at sikre gymnasieelevernes trivsel. Rektor Carsten Gade insisterer på, at fokus skal væk fra det individuelle og over på fællesskab, hvor de unge kan vokse som mennesker.
”Ej at synes, men at være”.
Dette har været skolens motto lige siden Marie Kruse stiftede en pigeskole på Frederiksberg tilbage i 1869. Det 155 år gamle motto illustrerer, at det altid har været skolens dna at skabe hele mennesker, som hviler i sig selv. I år har Kruses Gymnasiet sat yderligere fokus på emnet.
– Det er vigtigt for os, fordi vi lever i en virkelighed, hvor der er ekstremt meget kamp om de unges opmærksomhed. De kan nemt blive distraheret af smartphones og sociale medier og så ryger nærværet i forhold til skoledagen og fællesskabet, siger Carsten Gade.
Men hvordan gør man det i en tid med smartphones, sociale medier og en konstant strøm af impulser om kropsidealer?
Fællestimerne skal give de unge værktøjer
Kruses Gymnasium har forsøgt at tage tyren ved hornene. Et af midlerne har været gymnasiets fællestimer, hvor oplægsholdere som Christian Hjortkær, Imran Rashid, Mikkel Willum Johansen og Özlem Cekic har givet de unge mennesker viden og værktøjer til at navigere i ungdomslivet.
Alexandra Krangkrathok Høyer går i 3G og har især taget Özlem Cekics pointer til sig
– Jeg har været superglad for fællestimerne. Indlægget fra Özlem Cekic handlede om, hvordan man snakker med mennesker, man ikke er enige med. Det kunne jeg bestemt tage med videre, siger Alexandra Krangkrathok Høyer.
Og det er netop pointen med fællestimerne.
– Vi har prøvet at sætte nogle rammer omkring det at tilegne sig viden og tage kontrol over ens egen opmærksomhed, forklarer Carsten Gade.
Fokus på at vokse i fællesskabet
Kruses Gymnasium er et privat gymnasium, men det ændrer ikke ved, at fokus er på det relationelle arbejde i fællesskabet. I den forbindelse har skolen haft besøg af Rasmus Meyer, som er sociolog og formand for regeringens trivselskommission.
– Rasmus Meyers tese er, at unge mennesker i høj grad bliver til hele mennesker sammen med andre. Vi skal have vores opmærksomhed forankret udenfor os selv i et fælles mål for at blive lykkelige. Derfor arbejder vi meget med de unge i forhold til at flytte fokus fra det individuelle til det relationelle, siger Carsten Gade.
I sommers tog ledelsen en skelsættende beslutning. Gymnasieeleverne blev bedt om at aflevere deres smartphones. Det blev mødt med sund skepsis af eleverne, men ifølge Alexandra Krangkrathok Høyer har det haft en forbløffende effekt.
– I dette skoleår har vi ikke smartphones i timerne og de korte pauser. Til at starte med var det ærgerligt, men eleverne har været overraskende glade for det, siger Alexandra og husker tilbage på tiden med smartphones i timerne.
– Jeg oplevede helt klart, at folk spillede på mobilerne i timerne og kiggede meget på dem i pauserne. Det har gjort en stor forskel, at få telefonerne væk i forhold at fokusere på skolearbejdet, men også i forhold til at snakke med de andre elever. Det er rart at kigge de andre i øjnene, fortæller Alexandra Krangkrathok Høyer.