Kunstforeningens udstillinger er mindst et år undervejs

Furesø Kunstforeningers udstillnger har været mindst et år undervejs, inden der er fernisering.

Torsdag morgen inden ferniseringerne er lidt som juleaften. Her finder Furesø Kunstforenings kurator ud af, hvad de udvalgte kunstnere leverer til udstillingerne.

Af Mikkel Kjølby

På en eller anden måde lykkedes det altid. Der er altid brede smil, tilfredse miner, en god taler, lidt godt til halsen og fine kunstværker klar til nydelse, når Furesø Kunstforening holder fernisering.
Det virker så overskudsagtigt. Men bag udstillingerne ligger en møjsommelig proces og et kæmpe benarbejde. Furesø Kunstforening har forfinet processen igennem årtier.
Helene Lund var kurator på udstillingen Traditionsrigdom, som havde fernisering lørdag den 23. november. Arbejdet startede mere end et år forinden. Den tidlige start handler også om at udstillingerne skal med i årshjulet og programmet i Farum Kulturhus.
– Det starter altid med, at næstformand Karin Koed modtager alle henvendelser fra kunstnere og grupperer dem i kategorier, men vi går også ud til udstillinger og finder kunstnere, som vi gerne vil have med, fortæller Helene Lund.
I efteråret mødes bestyrelsen og begynder på arbejdet med at udvælge temaer og kunstnere. Der er som regel 50-60 kunstnere at vælge imellem til de fire årlige udstillinger.
– Vi snakker os frem til, hvad vi gerne vil have, og hvilke kunstnere, som kan spille sammen. Vi skal altid bruge to kunstnere på væggene og en til to kunstnere på gulvet. Vi kigger på materialerne og beslutter os for, at de fire kunstneres værker vil se godt ud sammen, forklarer Helene Lund.
Herefter deles udstillinger ud på bestyrelsesmedlemmerne, så hver kurator har en udstilling med et specifikt tema i løbet af en sæson.

Helene Lund er kurator på en eller to udstillinger i hver sæson.
I dette tilfælde var Helene tildelt den næste udstilling i rækken, men måtte træde til med Traditionsrigdom, da et andet bestyrelsesmedlem stoppede. – Jeg begynder altid med at skrive ud til de kunstnere, som vi er interesserede i at få til at medvirke i udstillingen. Fire ud af fem gange får vi positive svar fra kunstnerne. Så følger en lang proces med udvælgelse af værkerne, siger Helene Lund. Det er lang og til tider overraskende proces. – Kunstnere er ofte flyvske sjæle, så man kan komme ud for alt muligt. De ringer og stiller spørgsmål om alle mulige praktiske ting. I perioder er det nærmest et fuldtidsarbejde, men heldigvis har vi kun en til to udstillinger om året pr. kurator. For det er jo deres børn, de skal udstille. Det betyder noget for dem, forklarer Helene Lund. Det er også årsagen til, at kunstnerne aldrig er med til at hænge værkerne op. Den proces finder altid sted torsdag før en udstilling. – Kunstnerne afleverer værkerne tidligt om morgenen, så begynder vi at kigge på dem, og fordele dem i bunker. Det er altid lidt som juleaften, for selv med alt det forarbejde ved du aldrig, hvad du får, lyder det fra Helene Lund. Efter nogle timer er der styr på værkerne. Klokken 11 kommer en gruppe frivillige, som kaldes for Napperne. De er med til at hænge værkerne op på de dertil udvalgte pladser. Hen på eftermiddag er udstillingen komplet. Det er altid et særligt øjeblik. – Det helt særlige for mig er, at se hvordan det ser ud i levende live, siger Helene Lund. Når først udstillingen er i gang, kan værkerne købes. Furesø Kunstforening får 25 procent i provision for salget af værkerne. Hvis man køber igennem Farum Kulturhus personale, så tager kulturhuset 10 procent i provision. De sidste 15 procent går til Furesø Kunstforening. Indtægterne går til foreningens arbejde.
Torsdag eftermiddag bliver udstillingen sat op. Det er kunstnerne ikke med til, og det er der gode grunde til.

Del nyhed

Facebook
Reddit
Twitter
LinkedIn
Pinterest

Seneste nyheder