Laura Stæhr Tranevig har skrevet et bachelorprojekt, som er så godt, at hun fredag den 17. november modtager en pris for det, når Lærerprofession.dk holder prisfest i Aarhus.
Naturen i fokus
Projektet handler om, hvordan børns natursyn kan styrkes ved at inddrage naturen i undervisningen. Hun skrev det som afslutning på sin læreruddannelse på Københavns Professionshøjskole. Nu er hun lærer på Syvstjerneskolen i Værløse.
Hvordan kommer elevers forhold til naturen til udtryk gennem deres natursyn, og hvordan kan relationen styrkes? Sådan lyder de overordnede spørgsmål i Laura Stæhr Tranevigs bachelorprojekt.
Det har hun blandt andet undersøgt ved at interviewe og videofilme elever fra 1. og 2.klasse og lade dem rangere fotos efter, hvad de vurderer, er mest og mindst natur. Hun observerede også elever i en klasse, hvor undervisningen var flyttet ud i naturen.
Det viste blandt andet, at undervisningen i naturen motiverer eleverne.
– Det er motiverende for eleverne, at man kan tage udgangspunkt i deres egen livsverden. Det åbner dem for både læring og dannelse, hvilket på længere sigt kan betyde, at de bliver handlekompetente. Skal de tage aktiv stilling til naturen, kræver det, at de har været ude i den. Det gør det nemmere at forholde sig til den, siger Laura Stæhr Tranevig.
Hun understreger, at eleverne ikke skal påduttes et bestemt syn på naturen.
– De skal opleve og sanse den. Da det er en del af deres dannelsesproces, skal de gøre sig deres egne tanker og overvejelser. Læreren har ikke svaret, siger hun.
Inspirationen til at dykke ned i naturdannelse og børns relation til naturen kommer fra Laura Stæhr Tranevigs mange års engagement som spejder og leder af spejdere i Farum.
Da den nyuddannede lærer i første omgang hørte, at hun var en af ti nominerede til prisen, tænkte hun, at det var et godt skulderklap, men at de andre var så gode, at det nok ikke blev til mere. Senere blev hun så udvalgt til en af de tre bedste.
– Så tænkte jeg, at jeg nok har ramt noget interessant. Og så er jeg glad for, at emnet bliver belyst. Jeg håber, det kan inspirere til, at andre trækker undervisningen ud af klasseværelset,” siger hun.
Lærerprofession.dk drives af landets professionshøjskoler og fagbladet Folkeskolen i fællesskab. Udover priserne for de bedste afslutningsprojekter fra læreruddannelsen uddeles der priser til de bedste diplomprojekter fra lærernes efteruddannelse. Desuden uddeles en særpris til det bedste projekt om sprog i skolen. Dommerkomiteerne er uafhængige, og medlemmerne er lærere, skoleledere, skolechefer, undervisere fra læreruddannelsen og universitetsforskere.