Anne-Marie Bach er gået bort i en alt for tidlig alder. Hun fik hjertestop natten til lørdag på den årlige golftur til Bornholm med sin mand Jesper. Hendes liv stod ikke til at redde. Hun blev blot 62 år.
Af Mikkel Kjølby
Anne-Marie Malmos dukkede første gang op i Værløseborgernes bevidsthed, da hun stillede op til kommunalvalget i 1997. Hun boede i Hareskovby med sin mand og børnene Peter og Tina. For at kunne overkomme det hele, arbejdede hun på deltid som skolesekretær for Søndersøskolen.
Legenden Anna-Lise Frølich sad på Radikale Venstres enlige plads i kommunalbestyrelsen, men så et stort lys i Anne-Marie. Faktisk så stort et lys, at hun valgte at trække sig midt i en periode, for at gøre plads til Anne-Marie i 1998.
Anne-Marie gik til opgaven med energi, intellekt, charme og humør men så sandelig også en trodsighed ud over det sædvanlige. Man skulle stå tidligt op, hvis man ville diskutere med Anne-Marie.
Partiforeningen oplevede en politiker, som var god til at lytte, inddrage og inspirere.
Ikke så underligt, at Anne-Marie førte Radikale Venstre til et flot valg i 2001. Hun fik 668 personlige stemmer, mere end halvdelen af partiets stemmer og nok til, at partiet fik to pladser i kommunalbestyrelsen.
Talentet og arbejdskapaciteten blev anerkendt af partiet. Anne-Marie blev folketingskandidat. Ved folketingsvalget i 2001 udkæmpede hun flere valgdebatter med en ung Mette Frederiksen i Ballerupkredsen.

I 2002 førte private omstændigheder til, at Anne-Marie trak sig fra Værløse Kommunalbestyrelse, men hun fortsatte i amtsrådet.
I 2009 kom så navneskiftet til Bach, da Anne-Marie giftede sig med Jesper Bach, borgmester i Værløse fra 2001 og i Furesø Kommune fra 2005 til og med 2010.
Anne-Marie Bach arbejdede professionelt som administrativ medarbejder for CBS, Region Hovedstaden og senest for Rigshospitalet. Hun fortsatte sin store interesse for lokalhistorien og blev i 2016 formand for Værløseegnens Historiske Forening, Hun trak sig som formand i april 2026. Anne-Marie var også aktiv i foreningen Bevar Baunesletten og i 2025 blev hun valgt ind i menighedsrådet for Værløse Sogn.
Ægteparret Bach fortsatte den politiske samtale fra årene i Værløse Kommunalbestyrelse. Det var diskussioner med hjerte, passion og intellekt. Et perfekt match for dem begge.
Anne-Marie satte en stor ære i at samle deres fire børn og seks børnebørn hver fredag. Børnebørnene blev passet i løbet af dagen, og så kom børnene og hyggede med, fik noget mad og en god snak inden de tog hjem.
Det var blevet tid til at skrue ned for blusset. Ikke en nem ting for Anne-Marie, som altid har kastet sig over enhver arbejdsopgave.
Det er sådan, man skal huske Anne-Marie. Kærlig, passioneret, lyttende, arbejdsom, stridbar, hjælpsom, fantastisk.
Anne-Marie Bach bisættes fra Værløse Kirke tirsdag den 26. maj kl. 11.
Æret være Anne-Marie Bachs minde.







2 kommentarer til “Mindeord – Anne-Marie Bach”
Har forsøgt flere gange med ord. Er blevet logget ned. Det jeg vil huske Anne-Marie for er hendes start på arbejdet for at sikre Tidl. Fl. Værløse. Det område som natur og uden boliger kan vi i dag takke hende for. Ære være Anne-Maries minde. Jeg er stadig i shock over meddelelsen.
Jeg kondolerer
Der er lukket for kommentarer.