Monstertog på spil i nattens mulm og mørke

Skinnefræsertoget vil vedligeholde strækningen fra Buddinge til Farum fra den 26. til 28. februar. Pressefoto: Banedanmark.

Hvis man går en tur midt om natten, kan man støde på DSBs skinnefræser. Et 44 meter langt og 155 ton tungt monstertog på en helt særlig mission.
Nætterne mellem den 26. og 28. februar bil skinnerne fra Buddinge til Farum få besøg af en helt særlig gæst.
DSBs skinnefræser vejer 155 ton og er udstyret med to fræsehjul og et slibehjul i hver side. Togvognen er på en særlig mission. Den har i de seneste måneder repareret og vedligeholdt det københavnske s-togsnet. Strækningen mellem Buddinge og Farum er sidste omgang.
Sammen med holdet af specialister er fræserens formål at fjerne små revner i skinnerne – revner, der ellers ville kunne vokse sig så store, at de ville kunne forstyrre togdriften.
Der er tale om et præcisionsarbejde, når skinnerevnerne, der dårligt kan ses med det blotte øje, skal fræses væk. Når fræsehjulene er i gang, kryber fræsetoget sig fremad i et tempo på 400 til 600 meter i timen, og i arbejdsgangen kan togets fræsehjul dermed fræse over en millimeter af skinnen for hver passage. Normalt vil fræsetoget behøve 1-3 passager for at fjerne en revne, og på en nat kan skinnefræseren fræse op til tre ton jern af skinnerne. Jernet bliver herefter kontrolleret, sorteret og bearbejdet, inden det bliver genanvendt.
– Skinnefræsningen sikrer, at skinnerne holder længere, og risikoen for skinnebrud mindskes. Det bliver lettere for togene at overholde køreplanerne, når der er færre steder, hvor togene skal sætte tempoet ned, og vi får færre skader, der skal udbedres, når vi holder skinnenettet i god form, siger Pernille Skovrup, sektionschef i Banedanmark i en pressemeddelelse.
Fræsetoget kører om natten for at genere togdriften mindst muligt. Om dagen bliver det renset og klargjort, så det er klar til næste nats etape.

Del nyhed

Facebook
Reddit
Twitter
LinkedIn
Pinterest

Seneste nyheder

1 kommentar til “Monstertog på spil i nattens mulm og mørke”

  1. Hans Ruskol

    Som nabo til jernbanen er det væsentligt at vide, om de høje ca. 10-12 dunkelyde der larmer meget højt, hver gang toget passerer, også forsvinder når skinnerne slibes?
    Hvem ved det?

Der er lukket for kommentarer.