Andelen af skolebørn, som ikke føler sig fagligt udfordret, stiger. Pressefoto.

Der er ikke noget at rafle om. Furesø Kommunes skolevæsen skal finde 10 mio. kr. på almenområdets budget i dette budgetår, og der varsles endda flere besparelser de næste år.
Marianne Skjoldager-Kristiansen fra skolebestyrelsen på Hareskov Skole fortæller om processen:
– Skolechefen, Per (Christensen red.) har meddelt, at vi skal finde beløbet (besparelsen) i år. Det har blot været en lodret ordre. Ikke noget der har været i høring og heller ikke noget, der har været forbi skolerne først for at høre, om det overhovedet er ansvarligt at slagte skolerne med så få midler til at drive skole, hvor der bl.a. er kontinuerligt stigende udgifter til omkostningstunge specialtilbud. Derfor har vi skolebestyrelser samlet os og kommet med et fælles opråb, siger Marianne Skjoldager-Kristiansen og uddyber:
– For det er ikke kun i forhold til de 10 mio. kr. i år. Der er varslet yderligere besparelser for vores skoler i 2025 og 2026. Det kan slet ikke hænge sammen, siger Marianne Skjoldager-Kristiansen.
Anders Medum Groth (RV), Rikke Blak-Kristiansen (C) og Jesper Dyhrberg (F) nedstemte i januar måned forvaltningens forslag om at omprioritere 10 mio. kr fra almenområdet til specialområdet. Lige nu er der altså ikke nogen løsningsmodel for besparelserne.
Anders Medum Groth fortæller om arbejdet med at finde løsninger:
– Skolen er underfinansieret i forhold til de store opgaver, som den skal løse i dag. Vi ser en enorm stigning i børn, der har behov for specialiserede indsatser. Som det er i dag, fodres hunden med sin egen hale, når der flyttes midler fra den almene del til specialundervisningen i kommunen. Vi kommer ikke til at kunne rumme flere i vores almene tilbud, hvis ikke vi finder en finansiering til det. Skolerne er godt i gang med prøvehandlinger og initiativer til en anderledes skoledag. Vi arbejder både med fodboldklasser, Skolelandbrugets talentordning, Nest-klasser og arbejdet med musik for elever med autismespektrumudfordringer. De knokler derude med de ressourcer, som de har. Men summen af det hele er, at vi ikke kan omstille vores skole hurtigt nok, i takt med at vi ser flere elever, der kommer med særlige behov, siger Anders Medum Groth, som forudser store problemer i forbindelse med budgetlægningen.
– Vi har behov for en ordentlig finansiering af både vores skole og FFO, hvis vi skal lykkes med opgaven både på det almene og specialiserede områder. Jeg gruer enormt for budgetlægningen i kommunen i de kommende år, og jeg er enormt skuffet over at en regering, som skulle løse de store samfundsudfordringer, den ikke er i nærheden af at tage udfordringen i folkeskolen seriøst, lyder det fra Anders Medum Groth.

Facebook
Reddit
Twitter
LinkedIn
Pinterest