I serien “Store planer” gennemgår Alt om Furesø en række store og visionære projekter, som aldrig blev gennemført. Ottende afsnit handler om en omfartsvej i Hareskovby.
Af Mikkel Kjølby
Den dag i dag diskuteres de vanskelige trafikforhold i Hareskovby. Det er bare besværligt at komme frem og tilbage. Det er der ikke noget nyt i.
I forbindelse med elektrificeringen af jernbanenettet og indførelse af S-togsdrift lagde Trafikministeriet et gevaldigt pres på Værløse Kommune ved at true med at nedlægge Hareskov Station.
Borgmester Olaf Beck gik til yderligheder for at redde stationen. Han indvilligede i at bekoste en vej til stationen og betale halvdelen af anlægsudgifterne til en ny station. Det virkede!
S-togsstationen Hareskov blev indviet den 25. september 1977 uden den ønskede vej. For nu begyndte udfordringerne for alvor.
Dengang som i dag var hovedvejen til Hareskov Station den noget smalle Stationsvej.
Værløse Kommune stillede tre forslag. Det ene mere radikal end det andet. Det første forslag omhandlede en decideret omfartsvej fra Fægyden til Skovmose Allé. Vejen skulle løbe langs med jernbanelinjen.
Det andet forslag omhandlede en ny tosporet vej med cykelsti tæt op af Gl. Hareskovvej. Og endelig var der foreslået en regulering af Gl. Hareskovvej, som med sit smalle forløb havde trafikale udfordringer for især de bløde trafikanter.
Intet mindre end 700 borgere fra Hareskovbys 1000 husstande protesterede. Der blev stiftet en Miljøforening, som kastede sig ind i kampen sammen med Hareskovby Grundejer- og Beboerforening.
De stillede i fællesskab et nyt forslag. Det handlede om en syv meter bred vej uden cykel- og gangsti fra Fægyden op til Hareskov Station og videre ud til Skovdiget. Det forslag ville med et slag løse Hareskovbys trafikale problemer.
Værløse Kommune havde udsigt til en gigantisk udskrivning og fandt forslaget for kostbart og urealistisk, da det gik igennem en stor del af Skovdistriktets areal. I stedet nåede Værløse Kommune og HGB frem til et forslag om en vej fra Fægyden til Lindevej.
Kommunalbestyrelsesmedlem Kurt Bork Christensen foreslog i stedet en opstribning af Gl. Hareskovvej og forbedring af Stationsvej. Kommunalbestyrelsen fastholdt dog kommunens forslag med stemmerne 11-4. Men så døde sagen hen. Der skete intet som helst i otte år.
I 1984 kom så en Trafikreguleringsplan for området. Den betød, at Månedalspassagen blev gjort bedre, Gl. Hareskovvej blev reguleret og Stationsvej forbedret, så den kunne godkendes til busdrift.
Olaf Becks løfte til DSB blev altså aldrig indfriet, men Hareskov Station består den dag i dag.