FC Nordsjællands satsning på kvindefodbold giver en generation af piger mulighed for at løfte spillet. U19-pigerne træner sammen med drengene og uddannes til at hjælpe hinanden med at udvikle sig.
Af Mikkel Kjølby
FC Nordsjællands U19-piger er på et hidtil uset niveau i dansk pigefodbold. Holdet har vundet U19-ligaen fire runder før tid med et hold bestående næsten udelukkende af U16 og U17-landsholdsspillere.
Kvinden bag projektet hedder Ida Mbarka, en 31-årig svensk træner, som selv opsøgte muligheden for at komme til FC Nordsjælland. Ida har været Head of Coaching i Hammarby, men var U17-træner i Malmö FF, da FC Nordsjælland kom forbi for at spille en træningskamp. Ida tog fat på teknisk direktør Kasper Kurland under denne kamp og gjorde opmærksom på, at hun ville til Farum for at gøre Right to Dream til virkelighed. Sådan blev det!
Nu er hun i gang med at uddanne denne generation af fodboldpiger på en måde, som aldrig tidligere er set i dansk kvindefodbold.
– Det jeg elsker ved FC Nordsjælland og Right to Dream, er, at det handler om udvikling af mennesker. Vores spillere lærer at bruge hinandens identiteter. De er gode til at håndtere forskelligheder, fordi de er så gode til at hjælpe hinanden. Andre klubber træner og spiller på samme måde. Men som hold og klub er vi bedre, fordi vi har bedre mennesker. Det er den største forskel. Jeg tror, det er derfor, vi vinder, selvom vi aldrig taler om resultater, vurderer Ida Mbarka.
Den daglige træning handler udelukkende om udvikling, derfor er der taget nogle vigtige beslutninger. To gange om ugen træner holdet sammen med jævnaldrende drengespillere.
– Drengene er megagode. De presser meget og vil frem hele tiden. Det tvinger pigerne til at tage beslutningerne hurtigere. Det har hjulpet os meget, fortæller Ida Mbarka, som også har prioriteret at få spillet træningskampe imod drengehold fra KB og GVI.
– Vi forsøger, at spillerne skal udvikle sig så meget som muligt. Vi startede preseason på at bruge tid på holdkultur, kropssprog, håndtere pres, og at hjælpe hinanden hele tiden. Det er tanken at hver træning skal være hårdere end kampene, siger Ida Mbarka.
Besejrede selveste Real Madrid
U19-pigerne har også prøvet lidt af hvert i udlandet. I oktober var holdet på Mallorca, hvor det blev til sejr i finalen over Real Madrid. Holdet mødte også Manchester City i gruppespillet. Det er også blevet til sejr ved NM for hold. Dertil kommer, at stort set alle spillerne er på ungdomslandshold og har været væk på landsholdstjeneste i op til ni uger i denne sæson.
Umiddelbart kunne det virke som et problem, at stort set alle spillerne fortsætter på U19-holdet i en række, som holdet allerede har vundet suverænt, men sådan ser Ida Mbarka ikke på det.
– I næste sæson fortsætter vi med at træne med drengene og skal spille endnu flere træningskampe imod drengehold. Vi har fokus på at komme til England, hvor vi har gode kontakter til Chelsea og Arsenal, men Barcelona er også en mulighed. Vi fortsætter i samme stil med at stille endnu højere krav, fastslår Ida Mbarka, som er overbevist om, at FC Niordsjælland viser vejen frem for pigefodbold.
– Andre pigeklubber kommer til at kopiere os. Så vil U19-ligaen blive bedre. Også den danske A-liga vil blive bedre, vurderer Ida Mbarka, som er i gang med at tage UEFA pro-licens igennem DBU, men bestemt ikke har travlt med at komme videre i karrieren.
– Titler betyder ikke så meget for mig. Så længe jeg er et sted, hvor vi udvikler mennesker, er jeg glad og tilfreds, siger Ida Mbarka.







