Akacietorvet – Det skal der bygges

Akacietorvet 2 skal rumme erhverv og 22 lejligheder. Skitse: Arkitekt Jesper Brask ApS

Den gamle bygning er revet ned. Nu skal der opføres en stor hvid bygning på 2.200 etagemeter med plads til lidt erhverv og 22 lejligheder.
Af Mikkel Kjølby
Det er bestemt på sin plads at kalde det kommende byggeri på Akacietorvet 2 for et smertensbarn.
Processen har været usædvanlig lang og besværlig. Undervejs i de ekstremt mange forslag forsvandt mange af de oprindelige tanker om at forskønne Akacietorvet.
Ikke mindst et borgermøde i foråret 2023 inde i det gamle Aldi-supermarked forsinkede planerne.
Der var utilfredshed med, at Furesø Kommune ville sælge et lille jordlod ned mod Farum Hovedgade til folkene bag projektet, da det så ville komme meget tæt på Farum Hovedgade.
I stedet blev det til, at Akacietorvet Aps købte en lille del af parkeringspladsen bag Akacietorvet.
I december 2025 kom en dispensation fra kirkebyggelinjen. Det va

r en sidste detalje ud af rigtig mange. Men med den på plads kunne der efterfølgende gives byggetilladelse.
I dispensationsafgørelsen på furesoe.dk kan man løse, at byggeriet bliver i to etager med en højde på 9.6 meter, en bredde på 13,2 meter og en længde på 68,5 meter. Det skal give plads til erhvervsareal i delen længst ude mod Farum Hovedgade samt otte lejligheder i stueetagen samt 14 lejligheder på 1. sal.
En del af byggeriet krævede dispensationer fra lokalplan 153 i forhold til bredde på sti, parkeringspladser samt til cykelparkering.

Sådan præsenteres byggeriet set fra siden. Skitse: Arkitekt Jesper Brask Aps.

Del nyhed

Facebook
Reddit
Twitter
LinkedIn
Pinterest

Seneste nyheder