Furesø Byråd er på vej et § 17, stk. 4-udvalg, som skal skabe et solidt overblik over det lokale beredskab.
Af Mikkel Kjølby
Droner over Danmark. Strømafbrydelser. Hybridkrig.
Der er kommet mange trusselsbilleder. Det vil borgmester Nicolai Bechfeldt (V) imødekomme ved at skabe et solidt overblik over det lokale beredskab.
Nu er der udarbejdet et kommissorium til et underudvalg med navnet: Beredskabsudvalget. Det skal godkendes af byrådet.
– Beredskabsdagsordenen fylder i hele Danmark, i det der næsten alle steder udestår at blive taget hånd om en række forhold før, at man som kommune kan påberåbe sig at have et solidt overblik og grundlag for både kapaciteter og planer i en række scenarier, lyder det fra Nicolai Bechfeldt.
I valgkampen i efteråret 2025 skrev Nicolai Bechfeldt et debatindlæg om behovet for et midlertidigt udvalg, som skal arbejde med at robustgøre kommunens beredskabsplaner og forankre dem med vores lokalsamfund: https://altomfuresoe.dk/debat-hvis-dronerne-kommer-og-stroemmen-forsvinder/
Det blev også skrevet ind i konstitueringsaftalen for Valggruppe 1.

Et § 17, stk. 4-udvalg er ikke et stående politisk udvalg, men det vil have politikere som medlemmer, det kan suppleres med embedsmænd og fagfolk.
Furesø har tidligere haft et lignende udvalg, som arbejdede med støj fra Hillerødmotorvejen.
– Vi har endnu ikke sat navne på udvalgsmedlemmerne, men udvalget skal arbejde med en enorm stor grad af borgerinddragelse, da det kun er herigennem, at udvalget får adgang til al den nødvendige viden samt mulighed for at udfolde, hvordan det kommunale beredskab forankres med civilsamfundsinitiativer. Ønsket herom er afspejlet i udvalgets sammensætning, fortæller Nicolai Bechfeldt.
Furesø Kommune har en beredskabsplan. Den kan ses på dette link:https://www.furesoe.dk/om-kommunen/fakta/beredskab/beredskabsplan






