Bondo – Ambitionerne i Vejdirektoratets udspil er ikke gode nok

Vejdirektoratets Miljøkonsekvensvurdering er ikke ambitiøs nok, siger Ole Bondo Christensen. Han peger fortsat på en række sammenhængende initiativer og ikke kun støjskærme. Skitse: Vejdirektoratet.

Borgmester Ole Bondo Christensen (A) er ikke tilfreds med Vejdirektoratets udspil i forhold til Miljøkonsekvensvurderingen. Han vil have større ambitioner ind i projektet.
Af Mikkel Kjølby
Skal man bide elefanten over i flere dele?
Problemstillingerne i forhold til en samlet støjdæmpning i forhold til Hillerød-motorvejen igennem Furesø Kommune er så komplekse og økonomisk tunge, at man ikke kommer til at løse det hele på en gang.
Udtrykket: At bide elefanten over i flere dele, er i den grad aktuelt.
Borgmester Ole Bondo Christensen (A) er først og fremmest frustreret over manglende ambitioner i Vejdirektoratets udspil.
– Ambitionerne i Vejdirektoratets udspil er ikke gode nok. Vi skal gøre noget mere ved støjen, og vi er i gang med at planlægge en etapeopdelt overdækning af motorvejen gennem Farum, siger Ole Bondo Christensen.
I første omgang handler Miljøkonsekvensvurderingen om en udvidelse af Hillerødmotorvejen fra fire til seks spor fra Bagsværd til Farum. Længere ude i fremtiden lurer en overdækning af motorvejsstykket igennem Farum og en forlængelse af Farumbanen til Hillerød, hvilket kræver plads langs motorvejen i Farum.
Miljøkonsekvensvurderingen har arbejdet disse muligheder ind i projektet, men giver ikke et bud på en tubeløsning på Fiskebækbroen og giver i første omgang kun støjskærme, ikke en overdækning på Fiskebækbroen eller Farum.
– Byrådets bud er nedsat hastighed, støjskærme, en indkapsling af Fiskebækbroen og en overdækning af motorvejen gennem Farum. Samtidig skal vi forlænge Farum S-banen til Hillerød og lokke flere trafikanter over i den kollektive trafik, siger Ole Bondo Christensen og fortsætter:
– Det er med rette en sag, der optager mange borgere, og det er også en sag, der optager mig og resten af byrådet meget, og som vi vil forfølge både med høringssvar til Vejdirektoratet, men også politisk i forhold til ministeren og forligskredsen bag Folketingets infrastrukturaftale, som udvidelsen af Hillerød-motorvejen er en del af, forklarer Ole Bondo Christensen.

Trafikspring er det grundlæggende problem
Furesø-borgerne er i forvejen belastet af støj fra Hillerød-motorvejen, men udsigten til en forlængelse af motorvejen til Hillerød vil kun forværre dette. Trafikken vil stige fra 75.000 biler til 105.000 biler igennem Furesø Kommune frem mod 2040. Derfor skal der findes egnede løsninger.
– Det var godt at se, at så mange mødte op til borgermødet i går. Hillerødmotorvejen skærer vores kommune igennem fra nord til syd. Mere end en fjerdedel af boligerne er i dag generet af støj over den vejledende grænseværdi på 58 dB, og vores smukke naturområder er også plaget af støj. I dag kører op til 75.000 biler hver dag gennem vores kommune på Hillerødmotorvejen. Det vil frem mod 2040 stige til 105.000 biler. Vi skal have gjort noget ved støjen, og vi skal skabe bedre sammenhæng i vores byer hen over motorvejen, siger Ole Bondo Christensen.

Del nyhed

Facebook
Reddit
Twitter
LinkedIn
Pinterest

Seneste nyheder