Debat – Fortsæt kampen mod trafikstøj

Centerchefen oplyser, at Furesø Kommune har fået nej fra politiet.

Af Hans Wagner Jensen Rørmose Parkvej 5 3520 Farum
Godt at læse Lene Munch-Petersen (LM-P) og Øjvind Vilsholms (ØV) debatindlæg om den fortsatte bekæmpelse af trafikstøj i Furesø Kommune. De redegør for arbejdet med bekæmpelse af støjen fra både Hillerødmotorvejen og fra de større veje i kommunen, men giver også udtryk for, at politiet kan være lidt tung at danse med. Det er nemlig efter LM-P og ØV opfattelse sådan, at (citat): ”Danmark er et af de få lande i Nordeuropa, hvor politiet har ret til at nedlægge et veto mod at sætte hastighedsgrænsen ned på veje, som i Furesø Kommune.”
Jeg antager, at politiet selvfølgelig har sine velbegrundede meninger om, hvorfor Furesø Kommunes ønsker om hastighedsnedsættelser ikke bør imødekommes. Men nedlægge veto, det kan politiet ikke. Det fremgår af den gældende bekendtgørelse om lokale hastighedsgrænser, der anfører (citat): ”Opstår der uenighed mellem politiet og vejmyndigheden, afgøres sagen af transportministeren.”
LM-P og ØV nævner også, at politiet i deres bedømmelser af hastighedsbegrænsninger kun tillægger ønsker om støjbekæmpelse mindre betydning. Ikke desto mindre kan vi se, at hastigheden på f.eks. motorvejen gennem Lyngby – med politiets accept og med baggrund i støjreduktion – er nedsat fra 90 km/t til 70 km/t. Måske er Furesø Kommune for ”medgørlig”, når det drejer sig om forhandling med politiet. Det er trods alt borgerne i Furesø Kommune, der dagligt må leve med den sygeliggørende – og til tider øresønderrivende – trafikstøj.

For en gang for alle at afslutte den årelange diskussion om bekæmpelse af trafikstøj, bør Furesø Kommune gennemføre:
– 50 km/t generelt inden for byzoneskilte som fastsat i Færdselsloven (med mulighed for yderligere reduktioner, som beskrevet af LM-P og ØV).
– Placering af byzoneskilte i Farum, så også Slangerupvej mellem Rema-krydset og Hillerødmotorvejen kommer i byzone, fordi bebyggelse langs vejen er støjbelastet over Miljøstyrelsens vejledende grænseværdi.
– Fortsat arbejde for nedsættelse af hastighed på Hillerødmotorvejen.
En teoretisk beregning af køretiden mellem Rema-krydset og Motorvejen viser, at tidsforbruget fra nuværende 70 km/t til 50 km/t øges med ca. et minut. Det klares nemt af morgentrafikanterne ved blot at stå op et minut tidligere end hidtil.
Voila: Kun minimale udgifter; men resultatet vil være maksimal dæmpning af trafikstøj i HELE Furesø Kommune.


Del nyhed

Facebook
Reddit
Twitter
LinkedIn
Pinterest

Seneste nyheder