Debat – Furesø behøver en Ældreombudsmand

Af Niels Jørgen Brandt (C), byrådsmedlem og medlem af Natur- og Klimaudvalget og Ældre- og Sundhedsudvalget
Ældreplejen er et område, hvor små fejl kan få store konsekvenser. Derfor skal det være nemt at reagere, når noget ikke fungerer. I dag er det for de fleste borgere uoverskueligt, hvem man skal kontakte, hvis man oplever problemer. Det oplevede jeg selv som pårørende. Det oplever jeg nu i min kontakt med mange borgere.
Mange pårørende frygter ovenikøbet, at en klage kan få negative følger for den ældre. Det skaber tavshed – og tavshed er farlig.
Derfor bør vi i Furesø skabe en ny og mere tryg måde at give tilbagemeldinger på. Konservative foreslår at vi i Furesø indfører en Ældreombudsmand. En uafhængig funktion, der kan modtage både ros, bekymringer og klager, og som borgerne tør henvende sig til uden frygt forrepressalier. Et samlet sted at gå til i stedet for i dag hvor bekymringer rejses ad alle mulige kanaler og nogen gange tabes på gulvet eller ikke når ordentlig frem.

Ældreombudsmanden skal først og fremmest være en hjælp til ældre og deres pårørende. Men det skal meget gerne samtidig være en hjælp til medarbejdere og ledelse på ældreområdet ved at hjælpe med struktur til at drive forbedring. Ældreombudsmanden skal være en fagperson med stor erfaring fra ældre- og sundhedsområdet. Desuden skal han/hun bruge tid ude i den daglige drift og dermed være tæt på hverdagen i ældreplejen og samtidig være nemt tilgængelig for både ældre og pårørende.
Hvis vi vil have en bedre ældrepleje, skal vi også blive bedre til at spørge dem, det hele handler om: de ældre selv og deres pårørende. I dag ved vi stadig alt for lidt om, hvordan borgere i Furesø oplever hjælpen fra hjemmeplejen eller livet på kommunens plejehjem.
Første vigtige skridt blev taget i 2023 hvor vi i Ældreudvalget igangsatte Furesø’s første Pårørendeundersøgelse om tilfredsheden med kommunens plejehjem. Vi fik rigtig meget god feedback. Vi så at borgerne ikke kun peger på fejl, men også giver gode ideer. Og ikke mindst viser, hvor medarbejderne gør en stor positiv forskel. En ny måling er på vej inden årets udgang.
Brugere af hjemmepleje er indtil nu ikke blevet spurgt, og det er en stor mangel. Det bliver der nu også rettet op på. Efter årsskiftet gennemføres den første tilfredshedsundersøgelse for brugere af hjemmepleje, både den kommunale og den private. Så langt om længe får vi også mere systematisk indsigt på det område, som kan bruges til løbende at forbedre plejen.
Om fire år – når Furesø har haft en konservativ borgmester – skal kommunen være et bedre og tryggere sted at blive gammel. Furesø’s plejehjem skal være hjem, ældre gerne vil bo i. Det kræver, at vi tager ældres oplevelser alvorligt, at vi gør det let at sige til, når noget ikke fungerer. Og at vi som kommune tør lytte og reagere på hvad der siges til en ældreombudsmand og via tilfredshedsundersøgelser.

Del nyhed

Facebook
Reddit
Twitter
LinkedIn
Pinterest

Seneste nyheder

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *