
Af: Anders Medum Groth, Radikale (B), Næstformand i Børn og Skoleudvalget.
I en hverdag som politiker er der nok af udfordringer at forholde sig til. Hvordan når vi vores klimamål? Får vi lagt pres nok på staten i forhold til at standse støjen fra motorvejen? Hvornår begynder vi at se resultater af vores politiske målsætninger for reduktion af miljøpåvirkningen og overløb til vores søer og vandmiljø?
Det er store og vigtige kommunale sager. Og man misunder egentligt ikke de danske politikere, der skal forholde sig til den geopolitiske virkelighed og agere på den virkelighed. Så er Furesøs problemer – trods alt – i en helt anden skala. Men i tider hvor udfordringerne er mange, tiden er knap, og der aldrig er ressourcer nok, til den velfærdsstandard vi egentligt helst ville have, er det måske værd at stoppe op, og lige dvæle ved det gode der faktisk sker. Når vi ser på Furesøs skoler, så er det absolut på sin plads med en ros. For de gør det intet mindre end fremragende. Både når vi ser på trivsel og faglige resultater, så er vores skoler dygtige. Jeg har selv en fortid som folkeskolelærer gennem 10 år, så jeg ved, at god undervisning ikke er noget, man bare tryller ud af ærmerne. Og jeg imponeres ugentligt over, hvad mine egne børn møder i folkeskolen. Hvis jeg lige tager et nedslag i nogle af de områder, som de har været igennem siden nytår, er det skønt at se, hvad vores lærere, pædagoger og skoleledelser formår at få til at ske. Her har man bl.a. besøgt Københavns Universitet for at blive klogere i forløbet ”Fra burger til blodsukker”. Der har været forløb om Christian d. 4. som er blevet afsluttet med stor koncert i DRs Koncertsal. ”Den utrolige historie om den kæmpestore pære” er blevet læst, analyseret og forestillingen i Skuespilshuset er besøgt. Der har været mad over bål på Skolelandbruget og studering af den tyrkiske madkultur. Beretninger om vinterferien er lavet. Excel er blevet udforsket, vikingerne studeret, svømmeundervisning og dertilhørende undervisning i hygiejne og fællesbad er foretaget. Dertil er der skrevet nytårstaler og en lang række andre spændende elementer.
Det er hæsblæsende, og imponerende hvad de når. Og det sker i en tid, hvor der samtidig er behov for flere individuelle hensyn, tiltagende kommunikation på Aula og en anderledes elevgruppe.
Jeg er vildt imponeret. Ude på skolerne skal I vide, at vi er mange, der sætter rigtig stor pris på jeres arbejde. Stor tak til jer!