Af Jesper Larsen, byrådsmedlem og næstformand i ØU (V) og Niels Jørgen Brandt, byrådsmedlem og medlem af Natur- og Klimaudvalget(C). Begge bosiddende i Hareskovby.
Det er lidt skuffende at medlemmerne af Natur- og Klimaudvalget fra A, B og Ø bruger et helt debatindlæg på at kritisere, at Venstre og Konservative presser på for at få løst udfordringerne med bus 165 gennem Hareskovby.
Ingen kan vel mene at bus 165 er velfungerende i dag, af de mange grunde, som allerede er vel beskrevet. Ud over de lave passagertal og generne for byen, lurer der en potentiel kæmpe udgift til vejkasser for at sikre Skovbovænge og Skovmose Alle mod endnu tungere busser, når de kommer på el.
Hvis vi ikke råber op nu overfor Movia i forbindelse med busbestillingen, tager vi ikke ansvar som politikere. Vi skal have løst problemet, og det skal ikke først være i 2041. Det mener vi, at vi bør stå sammen om som udvalg og som byråd. Vi har foreslået mindre busser som vejen frem, og er blandt andet optagede af de forsøg med Nærbus, Movia har i gang i Haslev indtil 2025 (https://www.moviatrafik.dk/naerbus). Det kan komme til at passe godt med at kontrakten på bus 165 udløber i 2027. Nærbus er en fleksibel løsning, der passer godt til områder med lave passagertal. Lige hvad vi har brug for i Hareskovby, og måske også andre steder i Furesø.
Movia er nødt til at ændre deres måde at lave kontrakter på og at tilbyde nye løsninger i en verden, hvor trafikmønstre og teknologiske muligheder ændrer sig hurtigt. Lige om hjørnet venter der førerløse køretøjer. Tiden med 14 år lange og ufleksible kontrakter bør være forbi.
Venstre og Konservative inviterer alle interesserede borgere til workshop om bus 165 på tirsdag d. 5 november kl 19-21 i Dybet på Hareskov Bibliotek. Der kigger vi fremad og diskuterer muligheder for bedre kollektiv transport i lokalområdet.